www.strip-archief.be

Wij zijn onlangs gestart met het aanleggen van een Nederlandstalig strip-archief. Er is nog veel werk, maar er komen elke dag nieuwe strips bij!

Ook proberen we een mooie biografie van de striptekenaars aan te bieden.

[url=www.strip-archief.be]www.strip-archief.be[/url]
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Striparchief
Geplaatst op 15/10/2010
Crew
Avatar Surya
13250
Verzorgde site, maar het is me niet duidelijk wat de opzet presies is. Wil je er een uitgebreide stripdatabank van maken zoals deze? Of is het selectiever?
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/10/2010
Oh, ik ken al een soortgelijke striparchief met maar liefst 135399 uitgaves!

Een absolute aanrader: www.stripinfo.be. Fantastische site!

Je kan er zelfs je eigen collectie beheren, strips scores geven en mede-stripliefhebbers ontmoeten op het forum. Ze geven daar ook een overzicht van net verschenen strips en bieden ook de nodige recensies en nieuwtjes aan.
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 15/10/2010
Origineel geplaatst door Surya
Verzorgde site, maar het is me niet duidelijk wat de opzet presies is. Wil je er een uitgebreide stripdatabank van maken zoals deze? Of is het selectiever?


Wel, we gaan eerst proberen alle Nederlandstalige strips toe te voegen aan de Database, daarna de biografiën van de striptekenaars. Eens allemaal die gegevens online staan komt er een forum voor de verzamelaars, waar ze op zoek kunnen gaan naar ontbrekende strips in hun collectie.
Het hoofddoel is dus alle Nederlandstalige strips in één database, daarna breiden we verder uit.
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Striparchief
Geplaatst op 15/10/2010
Avatar mi-jah
1743
Origineel geplaatst door Striparchief
Origineel geplaatst door Surya
Verzorgde site, maar het is me niet duidelijk wat de opzet presies is. Wil je er een uitgebreide stripdatabank van maken zoals deze? Of is het selectiever?


Wel, we gaan eerst proberen alle Nederlandstalige strips toe te voegen aan de Database, daarna de biografiën van de striptekenaars. Eens allemaal die gegevens online staan komt er een forum voor de verzamelaars, waar ze op zoek kunnen gaan naar ontbrekende strips in hun collectie.
Het hoofddoel is dus alle Nederlandstalige strips in één database, daarna breiden we verder uit.

Hmmm... Is het niet wat dubbel werk, naast deze site?
Ik bedoel dit niet lullig, maar het komt me voor dat je zowat hetzelfde probeert te maken als we hier al hebben...
Misschien beter de energie gestoken om het hier zo goed mogelijk te maken?

Ik ben wel benieuwd naar je ideeën / drijfveren om je site te beginnen...
Wil je daar dingen doen die nergens anders kunnen?
Want je haalt je echt een gruwelijke berg werk op de hals...

Succes in ieder geval. :)
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
mi-jah
Geplaatst op 15/10/2010
Het is inderdaad zo dat deze site al ver gevorderd is, maar dat mag ook wel na 11 jaar. Onze site is nog niet meer dan een maand online en zo goed als onbekend. Zoals ik al zei is het hoofddoel alle strips op één site te krijgen, zodat een verzamelaar een mooi en overzichtelijk overzicht heeft van de strips per reeks.

Eens we een redelijk aanvaardbare hoeveelheid strips op de site hebben, komt er een forum waar gebruikers op zoek kunnen gaan naar de ontbrekende strips in hun collectie. Later wordt dit eventueel gekoppeld aan een apart gedeelte op de site, waar de gebruikers dan hun overbodige strips te koop kunnen aanbieden. Andere gebruikers kunnen dan bieden op de strips die zij wensen. Soort eBay voor strips.

Ook zijn er nog tal van andere ideeën, maar niet alles is al uigewerkt natuurlijk. We zitten nog maar aan versie 1.0 van de website. Maar nog eens, die bijkomende functies komen er pas eens we een deftig aantal strips in het archief hebben.

Rome wasn't build in one day ;-)
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Striparchief
Geplaatst op 15/10/2010
Crew
Avatar fluiten
7775
Naast deze site heb je een complementaire site die Lambiek.net heet. Om alles nog eens van nul te herdoen... 8o

Ik wens jullie alle succes.
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 15/10/2010
Crew
Avatar Surya
13250
Inderdaad veel plezier ermee. Zelf blijf ik uiteraard uit volle macht verder werken aan deze site. Enkele functies die jij aanhaalt zijn al enige tijd gepland voor deze site zoals ruilen/kopen/verkopen van strips en info over auteurs
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/10/2010
Vandaar dat ik ook geen andere ideeën prijs geef, want ze worden nogal rap gestolen en niemand die ooit kan bewijzen van wie het originele idee was. En zelfs al moest mijn site niet slagen, ik doe het gewoon in functie van mijn opleiding: www.devine.be
Dus het is sowieso een goede site om nieuwigheden uit te testen.
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Striparchief
Geplaatst op 15/10/2010
Crew
Avatar T.I.A
3660
Succes!
Ik heb wel een eigen Marvel database
Wat passie niet teweeg kan brengen :D
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 15/10/2010
Origineel geplaatst door Striparchief
Vandaar dat ik ook geen andere ideeën prijs geef, want ze worden nogal rap gestolen en niemand die ooit kan bewijzen van wie het originele idee was. En zelfs al moest mijn site niet slagen, ik doe het gewoon in functie van mijn opleiding: www.devine.be
Dus het is sowieso een goede site om nieuwigheden uit te testen.


Ah, dat maakt duidelijk. Het is een project uit je opleiding.
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 15/10/2010
Mijn passie is voorlopig al een beetje uit de hand gelopen: www.zoofa-design.be :D
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Striparchief
Geplaatst op 15/10/2010
Origineel geplaatst door belgianbingo
Origineel geplaatst door Striparchief
Vandaar dat ik ook geen andere ideeën prijs geef, want ze worden nogal rap gestolen en niemand die ooit kan bewijzen van wie het originele idee was. En zelfs al moest mijn site niet slagen, ik doe het gewoon in functie van mijn opleiding: [url=www.devine.be]www.devine.be[/url]
Dus het is sowieso een goede site om nieuwigheden uit te testen.


Ah, dat maakt duidelijk. Het is een project uit je opleiding.


Niet rechtstreeks, ik doe het gewoon uit mezelf om bij te leren en ervaring op te doen. :-)
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Striparchief
Geplaatst op 15/10/2010
Origineel geplaatst door Striparchief
Origineel geplaatst door belgianbingo
Origineel geplaatst door Striparchief
Vandaar dat ik ook geen andere ideeën prijs geef, want ze worden nogal rap gestolen en niemand die ooit kan bewijzen van wie het originele idee was. En zelfs al moest mijn site niet slagen, ik doe het gewoon in functie van mijn opleiding: [url=www.devine.be]www.devine.be[/url]
Dus het is sowieso een goede site om nieuwigheden uit te testen.


Ah, dat maakt duidelijk. Het is een project uit je opleiding.


Niet rechtstreeks, ik doe het gewoon uit mezelf om bij te leren en ervaring op te doen. :-)


Veel plezier, programmeren is de max, en al doende is de enige manier om het onder de knie te krijgen. Veel succes ook, maar weet waar je aan begint, want het wordt echt een kolossaal werk. Geen zin om je hier nuttig te maken met je nodige html, css, php en sql kennis? (Niet dat ik dat beslis, natuurlijk)
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 15/10/2010
Dat zie ik natuurlijk wel zitten, al hangt het er vanaf wat je me wil laten doen.
xHTML en CSS zijn geen probleem. Wordpress heb ik ook redelijk goed onder de knie, waardoor ik mijn basis PHP heb kunnen versterken. SQL lukt ook vlotjes en ik ben me sinds kort gaan verdiepen in het PHP Framework Codeigniter. Bijkomend zijn natuurlijk Actionscript, Javascript, Jquery, ..

De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat het allemaal nog geen gevorderde kennis is, behalve die xHTML en CSS natuurlijk. Je kan wel mijn portfolio bekijken op [url=www.zoofa-design.be]www.zoofa-design.be[/url] of je kan altijd een mailtje sturen naar [email=stijn@zoofa-design.be]stijn@zoofa-design.be[/email].
Indien de admins geïnteresseerd zijn natuurlijk! :-)
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Striparchief
Geplaatst op 15/10/2010
Crew
Avatar Surya
13250
Origineel geplaatst door Striparchief
Vandaar dat ik ook geen andere ideeën prijs geef, want ze worden nogal rap gestolen en niemand die ooit kan bewijzen van wie het originele idee was.

Op 't internet wordt alles gepikt. Als een website een goede methode heeft om iets te doen, wordt dat meteen gekopiëerd door jan en alleman. Daarom doe ik geen moeite dingen geheim te houden. Misschien voert iemand anders mijn plannen eerst uit en kan ik leren uit hoe zij 't doen.

Ik zal eens naar je portfolio kijken, hulp is immers steeds welkom. Maar ik kan me uiteraard ook voorstellen dat
1) Werken aan deze site en aan die andere zeer veel werk is
2) Werken aan iemand anders' kode niet altijd van de poes is

Voor deze site gebruik ik XHTML, CSS (soms dingen van CSS3), het phpBB template systeem (als je dat niet kent, zeker eens uitzoeken, zeer handig om code en layout uit elkaar te houden), jQuery, PHP en MySQL.
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/10/2010
Origineel geplaatst door Surya
Origineel geplaatst door Striparchief
Vandaar dat ik ook geen andere ideeën prijs geef, want ze worden nogal rap gestolen en niemand die ooit kan bewijzen van wie het originele idee was.

Op 't internet wordt alles gepikt. Als een website een goede methode heeft om iets te doen, wordt dat meteen gekopiëerd door jan en alleman. Daarom doe ik geen moeite dingen geheim te houden. Misschien voert iemand anders mijn plannen eerst uit en kan ik leren uit hoe zij 't doen.

Ik zal eens naar je portfolio kijken, hulp is immers steeds welkom. Maar ik kan me uiteraard ook voorstellen dat
1) Werken aan deze site en aan die andere zeer veel werk is
2) Werken aan iemand anders' kode niet altijd van de poes is

Voor deze site gebruik ik XHTML, CSS (soms dingen van CSS3), het phpBB template systeem (als je dat niet kent, zeker eens uitzoeken, zeer handig om code en layout uit elkaar te houden), jQuery, PHP en MySQL.


dat phpBB template systeem is waarschijnlijk dan zoals bij een Framework? En zoals het template systeem van wordpress ook werkt veronderstel ik?
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Striparchief
Geplaatst op 15/10/2010
Crew
Avatar Surya
13250
Heb nog niet met Wordpress geknoeid. Met het template systeem steek je alle variabelen in een template object met PHP, dan parse je een template file waarin de HTML zit met wat code voor welke variabelen waar komen wen welke de iteraties zijn.
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/10/2010
Ja inderdaad, Wordpress werkt dus ook zo. Zoals de meeste Content Management Systemen en PHP Frameworks denk ik hé :)

MVC noemt zoiets denk ik. Models, Views and Controllers.
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Striparchief
Geplaatst op 15/10/2010
Crew
Avatar Surya
13250
Allemaal dure woorden :)
Geplaatst op 15/10/2010 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 15/10/2010
Als het doel gewoon is om wat te oefenen voor je opleiding, veel geluk.
Maar denk wel dat het al een doodgeboren kindje is, met een site als deze valt niet te concurreren.
Geplaatst op 21/10/2010 Citeren
Avatar
Centauri167
Geplaatst op 21/10/2010
Crew
Avatar fluiten
7775
Origineel geplaatst door Centauri167
Als het doel gewoon is om wat te oefenen voor je opleiding, veel geluk.
Maar denk wel dat het al een doodgeboren kindje is, met een site als deze valt niet te concurreren.


holapaula, Catawiki is ook vele jaren na Stripinfo begonnen. En zie eens waar die nu staan?

Dus zeg nooit nooit. ;)
Geplaatst op 22/10/2010 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 22/10/2010
Origineel geplaatst door fluiten
Origineel geplaatst door Centauri167
Als het doel gewoon is om wat te oefenen voor je opleiding, veel geluk.
Maar denk wel dat het al een doodgeboren kindje is, met een site als deze valt niet te concurreren.


holapaula, Catawiki is ook vele jaren na Stripinfo begonnen. En zie eens waar die nu staan?

Dus zeg nooit nooit. ;)


Ok, maar die site is toch niet alleen gericht op strips.
Geplaatst op 23/10/2010 Citeren
Avatar
Centauri167
Geplaatst op 23/10/2010
Crew
Avatar Iyo74
6895
Origineel geplaatst door Centauri167
Origineel geplaatst door fluiten
Origineel geplaatst door Centauri167
Als het doel gewoon is om wat te oefenen voor je opleiding, veel geluk.
Maar denk wel dat het al een doodgeboren kindje is, met een site als deze valt niet te concurreren.


holapaula, Catawiki is ook vele jaren na Stripinfo begonnen. En zie eens waar die nu staan?

Dus zeg nooit nooit. ;)

Ok, maar die site is toch niet alleen gericht op strips.

En, niet te vergeten, ze kochten een database van een dikke 100000 strips om te beginnen.
Geplaatst op 24/10/2010 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 24/10/2010
Origineel geplaatst door Iyo74
Origineel geplaatst door Centauri167
Origineel geplaatst door fluiten
Origineel geplaatst door Centauri167
Als het doel gewoon is om wat te oefenen voor je opleiding, veel geluk.
Maar denk wel dat het al een doodgeboren kindje is, met een site als deze valt niet te concurreren.


holapaula, Catawiki is ook vele jaren na Stripinfo begonnen. En zie eens waar die nu staan?

Dus zeg nooit nooit. ;)

Ok, maar die site is toch niet alleen gericht op strips.

En, niet te vergeten, ze kochten een database van een dikke 100000 strips om te beginnen.


Die van Bonte of zo?
Geplaatst op 24/10/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 24/10/2010
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Die van Bonte of zo?


Yep
Geplaatst op 24/10/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 24/10/2010
ik heb hier nog ergens the collector's file liggen. Kunnen wij daar iets mee doen?
Geplaatst op 24/10/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 24/10/2010
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
ik heb hier nog ergens the collector's file liggen. Kunnen wij daar iets mee doen?


Collectors file?
Geplaatst op 24/10/2010 Citeren
Avatar
belgianbingo
Geplaatst op 24/10/2010
een stripdatabank op cd-rom die er gekomen is op initiatief van leden van Brabant Strip.

Er bestonden drie versies, de eerste twee moest je nog kopen en een key aanvragen zodat je ermee kon werken, maar de derde en laatste versie werd open source. De firma ging kort daarop failliet.

Het is een degelijke databank, met veel Nederlandstalige strips in zo ongeveer alle uitgaven.
Bovendien hebben ze samengewerkt met Matla (in ieder geval bestond er een akkoord dat ze zijn gegevens mochten gebruiken).
Geplaatst op 24/10/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 24/10/2010
Crew
Avatar T.I.A
3660
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
een stripdatabank op cd-rom die er gekomen is op initiatief van leden van Brabant Strip.

Er bestonden drie versies, de eerste twee moest je nog kopen en een key aanvragen zodat je ermee kon werken, maar de derde en laatste versie werd open source. De firma ging kort daarop failliet.

Het is een degelijke databank, met veel Nederlandstalige strips in zo ongeveer alle uitgaven.
Bovendien hebben ze samengewerkt met Matla (in ieder geval bestond er een akkoord dat ze zijn gegevens mochten gebruiken).


Covers kunnen we gebruiken (kan je heel wat gaatjes opvullen)
Ik denk al alleen aan Tarzan, Rawhide Kid...
Geplaatst op 24/10/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 24/10/2010
Origineel geplaatst door T.I.A
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
een stripdatabank op cd-rom die er gekomen is op initiatief van leden van Brabant Strip.

Er bestonden drie versies, de eerste twee moest je nog kopen en een key aanvragen zodat je ermee kon werken, maar de derde en laatste versie werd open source. De firma ging kort daarop failliet.

Het is een degelijke databank, met veel Nederlandstalige strips in zo ongeveer alle uitgaven.
Bovendien hebben ze samengewerkt met Matla (in ieder geval bestond er een akkoord dat ze zijn gegevens mochten gebruiken).


Covers kunnen we gebruiken (kan je heel wat gaatjes opvullen)
Ik denk al alleen aan Tarzan, Rawhide Kid...



spijtig genoeg zijn ze daar nooit ver in gekomen. Ik geloof dat er op het laatst een goeie 15000 op de cd-rom stonden, maar ik heb er nooit goed naar gekeken.

Ik zal eens zien wat ik kan recupereren. Maar 't zal nog niet voor superdirect zijn vrees ik...
Geplaatst op 24/10/2010 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 24/10/2010
als jullie covers willen van tazan plus rawhide kid en zelfs nog veel meer van dat soort zaken ik heb er zo een grote 15.000 staan . allemaal ingescand . Bonte geeft vroeger deze ooit gekregen maar slechts door te veel werk of te weinig tijd de gegevens gebruikt nooit de covers .

zelfs zeer moeilijke uitgaven die onbekend zijn daar ze in nederland als kinderpulp worden aanzien zoals popey , de rose panter , ninja turtels , jupiler enz .

Ook mni boekjes zoals de kat , dick bos , spot morton , wolven serie enz .
plus ook scan's van die oude station romans zoals luciferia , terror , bloedige verhalen bezit ik daar ik zelfs bijna allles ervan bezit .

verder ben ik bezig met het inschannen van die oude vrouwenbeeldverhalen zoals ivanon's beeldroman , duo beeld roman en ook lucky beeldroman . toch ook zo een kleine 2000 stuks .
Geplaatst op 11/11/2010 Citeren
Avatar
comiscverzamelaar
Geplaatst op 11/11/2010
Crew
Avatar T.I.A
3660
Origineel geplaatst door comiscverzamelaar
als jullie covers willen van tazan plus rawhide kid en zelfs nog veel meer van dat soort zaken ik heb er zo een grote 15.000 staan . allemaal ingescand . Bonte geeft vroeger deze ooit gekregen maar slechts door te veel werk of te weinig tijd de gegevens gebruikt nooit de covers .

zelfs zeer moeilijke uitgaven die onbekend zijn daar ze in nederland als kinderpulp worden aanzien zoals popey , de rose panter , ninja turtels , jupiler enz .

Ook mni boekjes zoals de kat , dick bos , spot morton , wolven serie enz .
plus ook scan's van die oude station romans zoals luciferia , terror , bloedige verhalen bezit ik daar ik zelfs bijna allles ervan bezit .

verder ben ik bezig met het inschannen van die oude vrouwenbeeldverhalen zoals ivanon's beeldroman , duo beeld roman en ook lucky beeldroman . toch ook zo een kleine 2000 stuks .


Je kan ze steeds toevoegen, dat zou heel vriendelijk zijn bedankt :))
Geplaatst op 12/11/2010 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 12/11/2010
heb eens snel gekeken om de covers bij te voegen maar reeds bij de A alleen vind ik avontuur classics , axelandra , arend stripserie plus ook army en armystrip niet direct terug .

helaas heb ik ook nu ook niet echt de tijd om mij er volledig mee bezig te houden deze allemaal in te vullen daar hoogst waarschijnlijk er nog veel andere reeksen of covers in mijn bezit niet erin staan zoals Jarro waarvan, maar 50 extemplaten per deeltje verschenen zijn en ik ongeveer de helf van de 31 deeltjes bezit

maar wie tijd geeft en zin kan gerust de covers krijgen ik stuur deze ingepakt even door daar het toch gaat om enkele honderden mb op zijn minst daar ik nog bezig ben ermee met de laatsen in te scannen voor mijn eigen database en morgen reeds mogelijk extra spullen vind op de fley strip beurs in Dronten waar ik naartoe ga .
Geplaatst op 12/11/2010 Citeren
Avatar
comiscverzamelaar
Geplaatst op 12/11/2010
Crew
Avatar Iyo74
6895
Origineel geplaatst door comiscverzamelaar
maar wie tijd geeft en zin kan gerust de covers krijgen ik stuur deze ingepakt even doo

Dat zou héél sympathiek zijn! Je mag die gerust doorsturen (posten via een van die speciale sites die toelaten grote bestanden te verzenden).
Alvast bedankt daarvoor!
Geplaatst op 13/11/2010 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 13/11/2010
Crew
Avatar Veter
7832
Als je strips of reeksen zoekt kan je dat best doen via de zoekfunctie (het kadertje bovenaan rechts met het http://www.stripinfo.be/images/button_zoeken_blauw.gif naast).
Via het alfabetisch reeksoverzicht is niet zo'n goed idee.

Sommige reeksen zijn eigenlijk collecties en plaatsen wij dus op een andere manier dan jij misschien verwacht.
Ik vond de reeksen die jij vermeldt in elk geval terug:

http://www.stripinfo.be/lijst.php?sort=collectienr&collectie=677
http://www.stripinfo.be/strip.php?reeks=7862
http://www.stripinfo.be/strip.php?reeks=8997
http://www.stripinfo.be/strip.php?reeks=9154
http://www.stripinfo.be/strip.php?reeks=9155

Niet allemaal met covers, dat is duidelijk. :)
En ik sluit niet uit dat we toch nog reeksen missen die jij hebt.
In elk geval zou het erg vriendelijk zijn als je die covers ergens zou kunnen plaatsen zoals Iyo reeds zei. :)
Geplaatst op 16/11/2010 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 16/11/2010