De woestijnschorpioenen

Vooropgezet dat Casterman er een rotzooitje van gemaakt heeft, wil ik toch enkele opmerkingen plaatsten.

1. Waar komen de hier vermelde nummers vandaan? De uitgever heeft is in deze zeer onzorgvuldig en geeft soms helemaal geen nummers.

2. Hoe kan 'De weg van de koorts' nummer 2 zijn als dit het laatste album is? Deze strip is zelfs na het overlijden van Hugo Pratt door een ander geschreven.

3. Aan de binnenzijde van een van de in mijn bezit zijnde albums, wordt notabene 'Dagboek van een dode' door de uitgever als deel 1 genoemd. Bij mij draagt het album 'De woestijnschorpioenen', geen verdere ondertitel of nummer, en het bevat een verhaal dat uit 5 hoofdstukken bestaat, waarvan het laatste de naam 'De engel des doods' draagt. Ik vraag me af of het hier niet om dezelfde strip gaat.

4. Op de rug van het album 'De Woestijnschorpioenen, de hoop is een vrouw, de wanhoop een man' prijkt bij mij het nummer 2.

5. Is het niet mogelijk om in bepaalde gevallen de nummers eenvoudig achterwege te laten?
Geplaatst op 12/09/2006 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 12/09/2006
Crew
Avatar Veter
7839
Ik raak hier nog steeds niet uit wijs.
Ik wil mijn exemplaar van Advocaten in Dancalië (1982) toevoegen. Echter geen nummering te vinden op het album, ook geen serie overzicht.
Volgens ZD is dit het 2de deel, en zou in heruitgave Dagboek van een dode heten. Bonte heeft onder Woestijnschorpioenen ook verscheidene dubbele nummeringen. Encyclo'BD beschouwt SC & HC (Dagboek van een dode / De hoop is een vrouw, de wanhoop een man) als verschilllende reeksen.
Zijn die 2 hardcovers samenvoegingen van meerdere, eerder uitgegeven verhalen?
pffttt... wat een soepje... :(

Niemand die alle albums heeft zodat we eens wat orde kunnen scheppen in die chaos?

Denk dat ik voorlopig dat ontbrekende album ingeef zonder nummer... :D
Geplaatst op 01/03/2007 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 01/03/2007
Het korte verhaal ´Advokaten in Dancalië´is door Casterman ook uitgegeven onder de titel 'Een fort in Dancalië'.
Het verzamelalbum ´Woestijnschorpioenen´ is door Casterman later omgedoopt in ´Dagboek van een dode´.
De verschillende korte verhalen werden door Casterman ook afzonderlijk uitgegeven onder de collectienaam ´Een strip, een auteur´.
Ik kan er ook niets aan doen, maar het is een puinhoop.
Geplaatst op 01/03/2007 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 01/03/2007
Avatar dvirk
2
Ik ben bezig om de complete nederlandse uitgaves van Hugo Pratt te indexeren, het is een rommeltje.
Nog steeds geluk gehad dat ik geen dubbele verhalen heb besteld.
Gelukkig kan er via internet gezocht worden hoe het zit, want als men via hetzelfde internet alleen op cover, en zelfs, ergo, alleen op titel bestelt, kan het mis gaan.
ik ben bezig op mijn Hugo Pratt afdeling van stripinfo.be de gegevens over dubbele verhalen en verschillende uitgaves uit te zoeken.
groeten dvirk
Geplaatst op 11/09/2007 Citeren
Avatar
dvirk
Geplaatst op 11/09/2007
Crew
Avatar frodo76
296
heb me voorlopig eens bezig gehouden met deze toch wel moeilijke bevalling
het eenvoudigste leek me om de SC en de HC een verschillend voorvoegsel te geven... indoien opmerkingen laat het maar weten hé
morgen probeer ik de franse versies er nog bij te krijgen
Geplaatst op 24/09/2007 Citeren
Avatar
frodo76
Geplaatst op 24/09/2007
Crew
Avatar Veter
7839
Geplaatst op 24/09/2007 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 24/09/2007
Origineel geplaatst door Veter
Ik raak hier nog steeds niet uit wijs.
Ik wil mijn exemplaar van Advocaten in Dancalië (1982) toevoegen. Echter geen nummering te vinden op het album, ook geen serie overzicht.
Volgens ZD is dit het 2de deel, en zou in heruitgave Dagboek van een dode heten. Bonte heeft onder Woestijnschorpioenen ook verscheidene dubbele nummeringen. Encyclo'BD beschouwt SC & HC (Dagboek van een dode / De hoop is een vrouw, de wanhoop een man) als verschilllende reeksen.
Zijn die 2 hardcovers samenvoegingen van meerdere, eerder uitgegeven verhalen?
pffttt... wat een soepje... :(

Niemand die alle albums heeft zodat we eens wat orde kunnen scheppen in die chaos?

Denk dat ik voorlopig dat ontbrekende album ingeef zonder nummer... :D
Geplaatst op 06/02/2022 Citeren
Avatar
HerIceMan
Geplaatst op 06/02/2022
voor het geval jullie er niet zouden zijn uitgekomen: 'De WoestijnSchorpioenen' in softcover bevat dezelfde verhalen als de hardcover 'De WS, dagboek van een dode' (Het eerste verhaal begint dan ook met: "Ik heb nooit de laatste pagina kunnen ondertekenen van het dagverslag van .... "). Het tweede deel in hc "De hoop is een vrouw, de wanhoop een man" bevat de verhalen die in sc verschenen als een strip, een auteur (Advokaten in Dancalië en Frivole gesprekken in Moululhe). Het derde deel in HC bevat Zeewind dat ook als sc verschenen is. Het eerste deel in sc en Zeewind in sc waren allebei in zwart-wit. De hardcovers en de 2 'Een strip, een auteur' waren in kleur. Je kan de hardcovers eigenlijk als integrale edities avant la lettre zien.
Geplaatst op 06/02/2022 Citeren
Avatar
HerIceMan
Geplaatst op 06/02/2022