oblongboekjes met blauwe band INT B

Betreft Tom Poes en heer Bommel - De Bezige Bij

Sorry, maar ik vind dat het met beschrijvingen van de nieuwe albums van Marten Toonder, de serie met aanduiding INT B, niet goed gaat. Al langere tijd staat bijv. vermeld INT B-6, ‘Net wat ik al dacht’,maar dat album zal pas verschijnen in 2018. Tot en met INT B-11 staat steeds alleen de titel van het album vermeld, en zijn de titels van de opgenomen verhalen vermeld bij de inhoud; dit acht ik ook correct. Bij INT B-12 t/m/ B-13 staan achter de albumtitels opeens ook de titels van de opgenomen verhalen. Bovendien is de titel bij INT B-12 onjuist: ‘Een lijdend voorbeeld’ i.p.v. ‘Een lijdend voorwerp’.
Bovendien klopt de hele nummering niet en dat komt vooral de escapades van de uitgeverij, in casu De Bezig Bij. Wat wil namelijk het geval? De Bezige Bij zorgt ervoor dat alle verhalen in de oorspronkelijke chronologische volgorde worden vervaardigd, maar geeft ze niet in die volgorde uit. Dit betekent dat pas aan het eind alles op orde is. Bovendien verzuimt de uitgever die volgnummers te vermelden. Wel heeft D.B.B. een brochure het licht doen zien, waarin alle albumtitels met de titels van de verhalen (volgens de juiste chronologie) staan vermeld en het (verwachte) jaar van uitgave.

Mag ik een en ander veranderen volgens onderstaand overzicht? Ik wil de invoer van de nog te verschijnen deeltjes wel voor mijn rekening nemen. De eerste 13 albums zijn dus reeds verschenen, de volgende drie zijn ook al uitgegeven maar nog niet bij stripINFO vermeld (wil ik dus wel doen) en alles wat daarna komt ligt in de toekomst.

INT B-44 Heel betreurenswaardig thans: INT B-3
INT B-45 Een eenvoudig gebaar thans: INT B-2
INT B-47 Een vastberaden heer thans: INT B-7
INT B-48 Nu dit weer thans: INT B-9
INT B-49 Moet ik dan alles alleen doen thans: INT B-11
INT B-50 Dit is het toppunt! thans: INT B-13
INT B-53 Erger kan het niet worden thans: INT B-14
INT B-54 Een lijdend voorbeeld thans: INT B-12
INT B-55 Een kalmerend prikje thans: INT B-10
INT B-56 Een lekker stukje thans: INT B-8
INT B-57 Diepe roerselen thans: INT B-4
INT B-58 Daar steekt iets achter thans: INT B-5
INT B-59 Laat dat een les zijn thans: INT B-1

2011 INT B-43 Jij kunt eigenlijk alles reeds verschenen
2011 INT B-51 De plicht roept reeds verschenen
2011 INT B-52 Meer dan een heer verdragen kan reeds verschenen

2011 INT B-32 Een ruim gebaar aangekondigd
2011 INT B-36 Met vederlichte tred aangekondigd
2011 INT B-46 Naar de verturving aangekondigd

De overige aangekondigde albums verschijnen op dezelfde wijze, waarbij het laatste album of INT B-60, ‘Als dat maar goed gaat’ in 2018 aan de beurt is. Het eerste album met de oudste verhalen moet in 2014 verschijnen. De boekjes met de rode band en de nummers INT-A 1 t/m INT A-12 heeft het publiek (inclusief ondergetekende) dus voor noppes aangeschaft; die albums staan namelijk niet in de juiste chronologische volgorde, maar volkomen willekeurig door elkaar.
Geplaatst op 09/06/2011 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 09/06/2011
Inderdaad een zootje. Het is toch veel logischer om alles ook chronologisch uit te geven? Begrijpe wie kan.
Als je het kan en wil verbeteren, dan zal niemand hier er bezwaar tegen hebben hoor.
Geplaatst op 09/06/2011 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 09/06/2011
Misschien een domme vraag, maar kan ik dat ook allemaal veranderen? Ben ik zonder meer gerechtigd om dat te doen? Mag ik bijv. dat voorbarige record verwijderen? Zo ja, dan ga ik meteen aan de slag.
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 10/06/2011
Crew
Avatar T.I.A
3656
Origineel geplaatst door Hans Bekker
Misschien een domme vraag, maar kan ik dat ook allemaal veranderen? Ben ik zonder meer gerechtigd om dat te doen? Mag ik bijv. dat voorbarige record verwijderen? Zo ja, dan ga ik meteen aan de slag.


Tuurlijk Hans, bij elke strip staat dit symbool http://www.stripinfo.be/images/icon_edit_strip.png
daar kan je veranderingen doen die je na goedkeuren van een van ons op de site dan ziet verschijnen ;)
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 10/06/2011
Avatar spock
3030
Dus als ik nog 's ergens een detail zie dat fout is bij een comic of trade, dan mag ik dat gewoon zelf aanpassen, ipv er hier in dit subforum een thread van te maken ?

Goed om weten. 8)
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 10/06/2011
Uiteraard!
Alles wordt toch nauwgezet gecontroleerd voor het goedgekeurd wordt hoor.
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 10/06/2011
En vooral tijdbesparend voor alle partijen :D
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 10/06/2011
Crew
Avatar Veter
7839
Bedankt voor de aanpassingen Hans!
Misschien nog detail: kan je in plaats van het voorvoegsel INT, het vakje "(bundel/integrale uitgave)" aanvinken? Dan komt er automatisch een INT voor de nummering. Dus in dit geval voorvoegsel B- en het vakje integrale uitgave en je krijgt mooi: INT B-1234 :)
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 10/06/2011
Komt voor de bakker. Ik snap alleen niet hoe ik een heel record kan verwijderen. Zou jij INT B-6 willen deleten, want dat album komt pas in 2018 uit, al alles goed gaat.
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 10/06/2011
Crew
Avatar Veter
7839
Verwijderen is inderdaad alleen mogelijk door de mods.
2018? 8o
Ik weet niet hoe die daar dan al terecht is gekomen, maar zou het eigenlijk een probleem zijn als die als 'aangekondigd' blijft staan? Er zijn namelijk al een aantal mensen die het album in hun 'wenslijst' gezet hebben... Als ze zolang kunnen wachten... :)

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=100656
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 10/06/2011
Avatar spock
3030
Origineel geplaatst door Royale de luxe
En vooral tijdbesparend voor alle partijen :D


Tenzij ik kemels schiet. ;)
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
spock
Geplaatst op 10/06/2011
Ik kan uiteraard alle aangekondigde albums invoeren, dan komt alles ineens in de juiste volgorde. Ik neem aan dat dat voor de moderators ook gemakkelijk is. Ik heb alle gegevens van De Bezige Bij voor me liggen.
Ik ben inmiddels ook begonnen de oorspronkelijke nummers van de verhalen ook te vermelden.
Verder heb ik geconstateerd dat het niet voldoende is bij een enkele uitgave de nummers te veranderen, maar dat de verandering bij alle uitgaven moet worden uitgevoerd, want anders ontstaan er dubbele records. Ik zal dat alles piekfijn in orde maken; tenslotte ben ik een representant van de Bommelgeneratie.
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 10/06/2011
Crew
Avatar Veter
7839
:D
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 10/06/2011
Ik heb nu een nieuw album INT B-43 ingevoerd, maar elke keer als ik bij het vakje uitgever/collectie De Bezige Bij invulde, werd dit geweigerd. Ik heb toen maar een andere uitgever opgevoerd omdat later te veranderen. Die truc mislukte volledig. Nu staat er bij dit record een verkeerde uitgever en collectie, maar ik kan het niet veranderen.
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 10/06/2011
Crew
Avatar Veter
7839
Oei, ik had niet gezien dat er een foute uitgeverij stond. Te veel vertrouwen in jou Hans. :]

Je kan niet zelf een uitgeverij intikken. Als je begint te tikken, verschijnen er een aantal mogelijkheden, en daaruit moet je dan selecteren. Ik denk dat je best het lidwoord niet intikt (dat wordt blijkbaar niet meegerekend en dan lijkt de uitgeverij niet getoond te worden). Als je "bezige" intikt zal je zeker de juiste uitgeverij/collecties te zien krijgen.

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=157891
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 10/06/2011
Origineel geplaatst door Veter
Te veel vertrouwen in jou Hans.


Dat zou ik niet doen, want dan bouw je op drijfzand.
Begin het inmiddels door te krijgen. Het komt wel goed.
Geplaatst op 10/06/2011 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 10/06/2011
Twee vragen.
1. Hoe kan het dat bij INT B-23 de ISBN-nummers zijn ingevuld terwijl dit deel pas in 2018 zal verschijnen?
2. Hoe verwijder je de inhoud van een veld zonder er iets voor in de plaats te stellen?
Geplaatst op 11/06/2011 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 11/06/2011
Crew
Avatar Veter
7839
1. Daar moet toch ergens een verwisseling zitten. Ik heb dat ISBN (9789023455417) even gegoogeld, en dan krijg ik een hele resem zoekresultaten: een (al uitgegeven?) 'net wat ik al dacht': http://www.selexyz.nl/product/9789023455417/marten-toonder/net-wat-ik-al-dacht/
Op sommige sites staat het als 'nog niet verschenen'
Misschien was het oorspronkelijk aangekondigd om sneller te verschijnen?

?(

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=100656

2. Dat is inderdaad een probleem, je kan wel dingen wijzigen in de velden, maar je kan eigenlijk geen velden leegmaken. Misschien kan je als tussenoplossing een opmerking zetten bij "Opmerking voor administrator" om aan te duiden welk veld eigenlijk leeg zou moeten zijn.
Geplaatst op 11/06/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 11/06/2011
Crew
Avatar Veter
7839
Hans, kan je eens laten weten welke tekens er in de coverteksten stonden die je toegevoegd hebt?
http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=86641
http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=53951

Door een technische reden worden bepaalde tekens in de tekstvelden weergegeven als vreemde symbolen. Surya kan dat weer omzetten in de juiste tekens, maar moet dan wel weten wat overeenkomt met wat. In de nieuwe coverteksten is het me niet duidelijk wat er moet staan.

‘Ook dames hebben gevoelige tenen’
Geplaatst op 12/06/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 12/06/2011
’ = '

‘ = "
vermoed ik.

Ik zie die tekens evenwel niet.
edit: scratch last remark.
Geplaatst op 12/06/2011 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 12/06/2011
Crew
Avatar Veter
7839
Hans heeft daarnet de coverteksten vervangen. Bij de ene is het ok, bij de andere zijn er andere symbolen gekomen. :)

'€˜Ook dames hebben gevoelige tenen'€™


Maar een gewone ' of " zou geen probleem mogen zijn, het moet dus een of andere variant (geweest) zijn.
Geplaatst op 12/06/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 12/06/2011
Crew
Avatar Veter
7839
En er is weer een nieuwe versie:

'˜Ook dames hebben gevoelige tenen'™


Blijkbaar zijn er heel wat mogelijkheden om een ' of een " te schrijven...


Ik veronderstel dat het inderdaad gewoon een aanhalingsteken moet zijn, ik heb het nu zelf aangepast.
Geplaatst op 12/06/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 12/06/2011
Het gaat inderdaad om enkele aanhalingstekens en niet om dubbele.

Ik heb precies de tekst van de achterkant van de oblongboekjes overgenomen. Ik had ook al gemerkt dat er iets mis ging en daarom heb ik de tekst gewoon met WORD getypt en toen gekopiëerd naar het invulvak. Deze truc leverde evenwel geen voordeel op, hoewel het maken van een flinke tekst niet prettig gaat in zo'n klein vakje.
Diakritsche tekens geven toch problemen in de site. In de recensies zijn nogal wat vreemde tekens te zien.

Ik merk wel dat jullie er genoeg werk aan hebben en daar ook serieus mee omgaan. Ik krijg steeds meer respect voor die moderatoren enz.
Geplaatst op 13/06/2011 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 13/06/2011
Ik heb trouwens ook geprobeerd een coverplaatje in te voeren, maar ik moet aannemen dat dat mislukt is, want ik zie geen resultaat.
Ik heb gewoon een scan gemaakt in JPG over de volle breedt van een A4. De totale grootte van het plaatje zal ongeveer gelijk zijn aan een A5.
Hebben jullie nog adviezen of speciale aanwijzingen?
Geplaatst op 13/06/2011 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 13/06/2011
Crew
Avatar Veter
7839
Ik heb in elk geval niets zien passeren, als je de cover tegelijk met de teksten doorgestuurd hebt is er allicht iets misgelopen. Maar wat?

Ik vertrek wel vanuit mijn beeldbewerkingsprogramma om mijn scans te maken, dan kan ik er makkelijk een aantal bewerkingen op uitvoeren.
Ik scan mijn covers meestal in op 200 DPI (bij de meeste scannersoftware is de scanresolutie in te stellen).
Daarna knip ik de afbeelding bij zodat de ongebruikte randen (glasplaat van de scanner) er niet meer bij staan (maar het is mogelijk dat sommige scannersoftware dit zelf doet en enkel de echte afbeelding toont).
Daarna verklein ik de afbeelding tot 700 pixels hoog (het script op de site zal ze dan nog eens comprimeren en toont ze nu op maximum 600 pixels hoog).
Als laatste stap sla ik de afbeelding dan op als jpg met een middel-hoge kwaliteit van compressie (eerder matige compressie dus). De bestandsgrootte van mijn afbeeldingen is dan tussen de 50-150 KB.

Mogelijke problemen:
- geen jpg (andere formaten worden niet aanvaard)
- bestand is te groot (waardoor de upload te lang duurt en het script de tijd niet heeft de afbeelding aan te passen aan de afmetingen van de site, en uiteindelijk niets opslaat)
Geplaatst op 13/06/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 13/06/2011
Origineel geplaatst door Hans Bekker

Diakritsche tekens geven toch problemen in de site. In de recensies zijn nogal wat vreemde tekens te zien.


Een hele tijd geleden heeft Surya de site grondig aangepast, al waren de wijzigingen veelal onderhuids. Daarbij zijn wel wat problemen opgedoken met diakritische tekens, maar tot nu toe waren die opgelost.

Het kan wel zijn dat een copy/paste vanuit Word problemen geeft. Achter een Word-tekst gaat heel wat code verborgen, wat niet altijd ideaal is bij een copy/paste. Op het werk bijvoorbeeld hebben we een speciale paste-knop in ons internetinhoudbeheersysteem (heu CMS, maar ik wilde iets Nederlands) voor plakken vanuit Word.
Geplaatst op 13/06/2011 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 13/06/2011
Origineel geplaatst door Hans Bekker
Ik heb trouwens ook geprobeerd een coverplaatje in te voeren, maar ik moet aannemen dat dat mislukt is, want ik zie geen resultaat.
Ik heb gewoon een scan gemaakt in JPG over de volle breedt van een A4. De totale grootte van het plaatje zal ongeveer gelijk zijn aan een A5.
Hebben jullie nog adviezen of speciale aanwijzingen?


Als het meer is dan 1,2 megabyte, loop je het risico dat het script de afbeelding niet overneemt. Ik spreek uit ondervinding.

Om een gescande jpeg te verkleinen, kan je ook rechtsklikken op de gescande afbeelding (in de Explorer), dan bewerken kiezen en daarna gewoon opslaan in Paint (of zo). Ik heb al ondervonden dat de grootte van het afbeeldingsbestand dan ook krimpt. Een afbeelding van 2.2 MB kan je zo verkleinen tot minder dan 1 MB. Vraag me niet waarom...
Geplaatst op 13/06/2011 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 13/06/2011
Ik hoop dat het nu gelukt is: de coverafbeelding van INT B-43 'Jij kunt eigenlijk alles. Ik heb de hoogte terugebracht tot 700 pixels en de image opgeslagen in Paint die nu 100 kB is.
Geplaatst op 13/06/2011 Citeren
Avatar
Hans Bekker
Geplaatst op 13/06/2011
Crew
Avatar Veter
7839
Die is nu inderdaad goed doorgekomen Hans, bedankt!

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=157891
Geplaatst op 13/06/2011 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 13/06/2011