Blauw is een warme kleur

Crew
Avatar witam
5316
Ik sloot dit boek bedachtzaam en met een ferme krop in de keel. Het is een boek over volwassen worden onder moeilijke omstandigheden, maar ook over triomferen en falen, over geluk en pijn, over vriendschap en liefde maar ook over haat en vijandigheid.

Clémentine is een typische vijftienjarige adolescente die haar plaats in de wereld aan het zoeken is. Plots duikt Emma, een blauwharige bijna-volwassene, op in het straatbeeld. Met een simpel oogcontact terwijl ze elkaar kruisen op het zebrapad, connecteren de twee. Die éne blik heeft een enorme impact op Clémentine, maar ze gaan elk een andere kant uit. En toch is dat oogcontact krachtig genoeg om iets in de buik van Clémentine te laten ontwaken. Ze leert lust en verliefdheid kennen.. en het is dus op een meisje dat ze valt. Gemakkelijk is dit allemaal niet want haar omgeving is niet echt progressief te noemen. Langzaam leert ze haar zelf te aanvaarden. Ondertussen probeert ze toch ook een relatie op te bouwen met Emma. Het botst allemaal meer dan dat het haar lief is, maar het gevecht met haar omgeving, het gevecht met haar familie, het gevecht met haar zelf en het zeldzame gevecht met Emma doen Clémentine volwassen worden. En we volgen haar op die ontdekkingsreis.

http://www.wispr.be/images/strip/blauw.jpeg

http://www.wispr.be/images/strip/blauw1.jpg

De inkleuring bestaat uit sepia/zwart-wit met een blauwe-groen inkleuring. En inderdaad blauw wordt warmer doorheen het boek. Wanneer er al eens een uitgebreider kleurenpalet gebruikt wordt bevinden we ons eventjes in het heden. In deze fragmenten neemt juist de kracht van het geluk (en ook het blauw) af.. dit kleurenspel vormt een zeer mooie symboliek doorheen het verloop van het verhaal.
De tekeningen zijn met een zeer grote gevoeligheid neergezet. Er wordt gesproken met momenten zonder woorden. Julie Maroh bewandelt hier een mooie balans tussen de impact van stilte en de kracht van woorden.

In het kort: een prachtig drama. Wat mij betreft een must-have.
Geplaatst op 12/11/2012 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 12/11/2012
Crew
Avatar Surya
13261
Inderdaad een prachtig album. Aanrader!
Geplaatst op 13/11/2012 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 13/11/2012
Crew
Avatar beus
1554
ik was ook laaiend enthousiast van deze strip, ik had hem al in het Frans gekocht. Jammer dat de Nederlandse vertaling in een kleiner formaat is gemaakt, zo komen de tekeningen toch wat minder tot hun recht
Geplaatst op 13/11/2012 Citeren
Avatar
beus
Geplaatst op 13/11/2012
Crew
Avatar witam
5316
Origineel geplaatst door beus
ik was ook laaiend enthousiast van deze strip, ik had hem al in het Frans gekocht. Jammer dat de Nederlandse vertaling in een kleiner formaat is gemaakt, zo komen de tekeningen toch wat minder tot hun recht


Dat wist ik nog niet.. inderdaad jammer dat het kleiner is. Ik had ook liever de grote versie gehad, vermoed ik.
Geplaatst op 13/11/2012 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 13/11/2012
Crew
Avatar $tripofiel
3312
Schitterend boek, ben blij dat ik dit ondertussen moeilijk boekje gekocht heb na deze recensie gelezen te hebben! 😎
Geplaatst op 06/04/2019 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 06/04/2019
Crew
Avatar Surya
13261
Nu de film nog bekijken ;)
Geplaatst op 07/04/2019 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 07/04/2019
Crew
Avatar $tripofiel
3312
Heb je een titel, dat maakt het even makkelijker! 😜
Geplaatst op 07/04/2019 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 07/04/2019
Crew
Avatar Veter
7839
La vie d'Adèle

Die verfilming stond al bij de reeks hoor.
Geplaatst op 07/04/2019 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 07/04/2019
Crew
Avatar Surya
13261
Origineel geplaatst door Veter
La vie d'Adèle

Die verfilming stond al bij de reeks hoor.


Én de titel is 'Blue us the warmest color' wat wel sterk op het Nederlands lijkt :)
Geplaatst op 07/04/2019 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 07/04/2019
Crew
Avatar $tripofiel
3312
Thanks, ik zet hem op mijn lijstje! 🤓
Geplaatst op 07/04/2019 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 07/04/2019