Parker 1 De jager

Over de grote plas werd al lyrisch gedaan over deze stripadaptatie van de eerste uit de Parker-reeks van Richard Stark (aka Donald Westlake). Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen. En die werden meer dan ingelost.

Parker is een gangster, hard-boiled, bijna emotieloos, meedogenloos. Hij plant zijn klussen minutieus en doet er net genoeg om heel comfortabel te leven. Plots gaat het mis. Hij wordt verraden, neergeschoten en voor dood achtergelaten. Hij overleeft de aanslag, en zint op wraak.

Het hele boek is een schoolvoorbeeld van het hard-boiledgenre: constante dreiging, mooie en verraderlijke vrouwen, bange wezels en maffiosi, en een keihard hoofdpersonage. De opbouw is die van een typische wraaksaga. En het verhaal is fantastisch. De dialogen zijn kort en to-the-point, met nergens een woord teveel. Je zit voortdurend op het puntje van je stoel en de bladzijden vliegen voorbij.

Hoewel, lees niet te snel en geniet vooral ook van het geniale (en ik gebruik dat woord echt niet vaak) tekenwerk van Darwyn Cooke. De man hanteert een heel elegante penseeltrek én slaagt er tegelijk in het hoofdpersonage en actiescènes weer te geven zoals het hoort: bikkelhard. Zijn gebruik van schaduwen is om van te snoepen. Zijn tekeningen zijn als de dialogen: nergens een detail te veel, alles staat in functie van sfeer en verhaal. Ver-ruk-ke-lijk.

Verplicht leesvoer voor alle crimeliefhebbers en iedereen daarbuiten!