Dodelijk wapen 1 Dodelijk wapen

Een retro-super-heldenverhaal. Dat was de eerste indruk die de cover van dit boek bij me wekte: een eenvoudig getekende, gemaskerde superheld met een franjeloos wapen in z'n hand en op de achtergrond een grijze stad bestaande uit flatgebouwen. Kan het stereotieper? Ik dacht het niet.

De wees Andy is alleen op de wereld maar kan gelukkig leunen op z'n al even asociale vriend Louie. Samen zijn ze een aantrekkelijk doelwit voor de macho's uit hun omgeving. De eerste confrontatie van het hoofdpersonage met z'n ongewone krachten komt er na het roken van de eerste sigaret. Als hij een poos later ook nog op het spoor komt van een dodelijk wapen, lijkt plots alles mogelijk.
Klinkt herkenbaar, niet? Maar in tegenstelling tot wat je zou kunnen verwachten, schotelt Daniel Clowes (auteur van o.a. Ghost World - dat ook werd verfilmd -, Wilson en Eightball) ons geen standaard schiet-red-en-blijf-onbekend verhaal voor. Wel integendeel. Ondanks dat dit verhaal de voor het genre verplichte kostuums, wapens en gevechten bevat, heeft het toch weinig gemeen met de alom gekende klassieke comics. Niet de heldendaden staan centraal, wel de menselijke psyche. Wat zou een tiener doen met superkrachten? Hoe ver kan en wil iemand die in het leven niets heeft, gaan met een dodelijk wapen in z'n hand? Wat drijft iemand zover dat hij iets doet dat hij nooit had gewild? Allemaal vragen waarop de auteur een mogelijk antwoord tracht te geven. Deze tragedie gaat veel verder in op al die vragen dan eender welk ander boek uit het genre dat ik eerder las. Een welgekomen afwisseling!

Grafisch drukt dit boek je reeds bij de start met de neus op de feiten: alle gegevens over het boek (uitgever, copyright, ISBN,...) zitten vervat in tekeningen die een grafische voorstelling geven van de hoofdpersonages. Ook de rest van de 48 bladzijden zijn memorabel. Behoorlijk ongewoon: gemiddeld telt een bladzijde 12 tot 18 prenten, wat mogelijk is door de vrij eenvoudige tekenstijl zonder gedetailleerde achtergronden. Hierdoor slaagt de auteur erin om heel wat informatie op een beperkte plaats te zetten.
Clowes tekeningen verschenen in Esquire, The New Yorker, Vogue,... en zijn dan ook van een hoog niveau. Vooral de opbouw springt in het oog, maar ook de sfeer die ze uitademen maakt van dit boek een vlot leesbaar geheel, ondanks de zwaardere inhoud.

Besluit: Dodelijk Wapen behoort NIET tot het superheldengenre, maar gebruikt het uitgangspunt daarvan om een diep menselijk verhaal te schrijven. Een aanrader voor iedereen die van alternatieve, dramatische lectuur houdt!