Magasin General 7 Charleston

De laatste 7 jaar,rond de eindejaarsperiode, verblijdt het auteursduo Loisel en Tripp ons met een nieuwe episode van Magasin General.
Ieder jaar ben ik benieuwd naar wat er te gebeuren staat in het mij ondertussen vertrouwde Canadese dorpje Notre-Dame-des-Lacs.
Tot nog toe slaagden de auteurs erin om ieder deel een zeer hoog niveau aan te houden. Lukt dit ook voor het zevende deel?

Marie mag dan al van midden deel 6 terug zijn van Montreal, ze heeft duidelijk een stukje van stadse spirit meegebracht naar Notre-Dame. Dit heeft als gevolg dat er modernere ideeën hun weg vinden in de kleine dorpsgemeenschap. Het is maar de vraag of alle dorpsgenoten dit weten te waarderen. Op amoureus gebied lijkt het Marie ook voor de wind te gaan, en zelfs Alcide de schoenmaker lijkt schoorvoetend het liefdespad te betreden.
Meer vertellen zou een deel van het leesplezier vergallen dus laten we je de rest zelf maar ontdekken.

De fans mogen op hun beide oren slapen. Dit album sluit naadloos aan bij de vorige 6 delen. De tekeningen zijn om duimen en vingers bij af te likken. Desondanks de karikaturale personages (die dikke neuzen, de geweldig weerbarstige haardossen ) blijft alles toch een zekere realistische feel hebben. Ik wil bij deze ook eventje de inkleurder François Lapierre in de bloemetjes zetten. Met zijn kleurpotloodachtige tinten (of is dit echt met kleurpotloden ingekleurd?) lijkt de indian summer op het papier tot leven te komen.

Over de mooie plaatjes zal (bijna) iedereen het eens zijn, maar een veelgehoorde kritiek is dat er eigenlijk niets gebeurt in magasin general. Ook in dit deel nemen de auteurs ruim hun tijd (84 p) om hun verhaal te vertellen.
En alhoewel er inderdaad geen pagina's vol actiescenes zijn, valt er toch genoeg te beleven. Je moet alleen af en toe wat tussen de regels lezen/kijken. De avonturen in Notre-Dame-des-Lacs zijn alledaags maar hebben daarom niet minder inpakt op de personages. Dat de auteurs ervoor kiezen het gezapige tempo van de jaren 20 aan te houden, is voor ondergetekende net 1 van de grote aantrekkingskrachten van deze strip. Als extra pluspunt is er nog de aangename kolderhumor die her en der in het album ten tonele wordt gevoerd. (ik heb goed gegiffeld met het beertje en de dames Gladu)

Alles bij elkaar genomen is dit album exact wat je ervan kan verwachten. Een goed getekende en vertelde episode van 1 van de beste langlopende stripreeksen. Als je voor dit album geen fan was van Magasin General dan zal je nu ook niet overtuigd raken.
En nu maar hopen dat Loisel en Tripp met deel 8 een mooi einde breien aan hun prachtige dorpskroniek.

Tekeningen : 8.5 /10
Verhaal : 8 /10