Barracuda (Jérémy) 2 Littekens

Deel 1 eindigde met het schot dat Maria loste op Raffy, waardoor deze laatste niet mee kon met zijn vader kapitein Blackdog. Balckdog vertrok met zijn boot op zoek naar (hoe voor de hand liggend) een schat die bestaat uit de grootste diamant van de aarde, namelijk de diamant van Kashar.

Diegene die dacht dat we dus met dit thema verder gaan zit er totaal naast. We doorkruisen in "Littekens" geen woeste baren, vallen geen Franse schepen aan en ontdekken geen fabuleuze schat. Neen, Jean Dufaux heeft besloten om zich te richten op de bewoners van het eiland en een sprong van drie jaar voorwaarts te maken.

De Hoofdrolspelers van deel 1 zijn ondertussen geen pubers maar jongvolwassenen. De personages worden verder uitgediept en we krijgen meer informatie over hun verleden en wat hun streefdoel is. Dit aangevuld met enkele nieuwe personages zoals de koning van Spanje die de overlevende van de kaping in deel één, kapitein de la Loya, opdracht geeft om Emilia del Scuebo (die in deel één gestorven is) op te sporen en te reden van de piraten.
Ook Kapitein Korman, een dood gewaande vijand van Mister Flynn (de man die Emilio/Emilia opvoedde) komt de boel wat opfrissen met zijn "uiterst charmant" uiterlijk waar zelf Beëlzebub zich ongemakkelijk zou bij voelen.

Dat Piraten-strips in de lift zitten staat als een paal boven water. Jean Dufaux springt ook op de kar, ook al geeft hij toe van deze wereld totaal niets af te weten. Maar zoals we van hem gewoon zijn heeft hij zich weer uitgebreid gedocumenteerd en is zijn verhaal uiterst waarheidsgetrouw verteld, op een foutje na dat een aandachtige forummer heeft ontdekt. Hij heeft wel zijn camera richting land gericht in plaats van voor de actie op het water te kiezen. Hij nam de voorkeur om drie jonge mensen te volgen en heeft deze een tragische lading mee gegeven.

De tekeningen van Jérémy zijn fantastisch en de streken van zijn leermeester zijn er zeker in te herkennen. Via Philippe Delaby is Dufaux bij deze jongeling terecht gekomen. Jérémy was de inkter en inkleurder bij de studio van Delaby. Als je bedenkt dat Barracuda van deze "jonge snaak" zijn eerste volwaardige strip is, dan staan er ons nog mooie tijden te wachten

Een prachtig epos dat slechts uit drie delen zal bestaan. Voor één keer hoop ik dat Dufaux een "magasin-generalleke*" doet.

Wat blijft zijn de woorden: Geen genade!... Voor niemand! Nooit!

* voor de leken onder ons: Magasin General was ook opgezet om bij het derde deel te stoppen.