Jeremiah 31 De krabbenmand

In "de Krabbenmand", het 31ste deel van de serie Jeremiah, blijft er nog weinig over van de psychedelische wereld die we kennen van de eerste delen van deze reeks. Integendeel. Dit verhaal gaat over decadentie, corruptie en macht. Met wat verbeelding kan je het situeren in het Amerika/Rusland van deze eeuw.

Hermann geeft ons tezelfdertijd ook een kijk op de wijze hoe hij tegen de moderne kunst van tegenwoordig opkijkt. De wijze waarop de kunstenaar een uitmuntend schilderij maakt door zich toe te leggen op een nieuwe kunstvorm is hilarisch. Dripping is dan ook wat men een totaal nieuwe kijk op de kunstwereld kan noemen. De manier van afwerken is van een allesomvattend behendigheid, eigen aan de schilder en zijn assistenten.

Maar het verhaal gaat gelukkig niet alleen over kunst. Het gaat dus ook over macht en corruptie, zoals reeds eerder vermeld. Jeremiah en zijn kompaan Kurdy rijden naar een nieuwe pleisterplaats en worden onderweg opgemerkt door de knappe Verona, dochter van een vooraanstaande kunsthandelaar. Door haar charme kan ze Jeremiah verleiden om haar te volgen en bij haar thuis ontstaat er een wilde romance tussen hun waar Kurdy lijdzaam moet naar kijken.
De vader van Verona wordt afgeperst door de corrupte meneer Roskov. Maar die geeft hieraan niet toe. Gevolg: Roskov tracht om op eender welke manier zijn vraag kracht bij te zetten door de hele familie te terroriseren. De redding is weggelegd voor Jeremiah en Kurdy. Dit tegen wil en dank.

Het is weer een traditioneel verhaal van Hermann. Een stijl waar hij reeds lang op teert en die nog steeds zijn vruchten afwerpt. Zelf was ik daar een beetje op uitgekeken waardoor ik de bladzijden in de vlucht las. Maar toch is het Hermann gelukt om me alsnog positief te verrassen. Het verhaal krijgt een totaal onverwacht plot en zorgt ervoor dat dit toch aardig te pruimen valt. Hoe voorspelbaar "Mister Fifty-fifty" was, hoe onverspelbaar (tot op een zekere hoogte, laat ons duidelijk zijn) "de Krabbenmand" is.

Ik kreeg het gevoel dat er een frisse wind door de reeks blies. Maar of Hermann dit kan waarmaken in de volgende afleveringen.... Enfin, we leven op hoop.