Empire USA 2.2 Deel 2

De tweede reeks van Empire USA is gebaseerd op de ontwikkelingen in het nieuwbakken kapitalistische Rusland: oligarchen die alle staatsbedrijven voor een prikje opkopen dankzij welig tierende corruptie, de Russische overheid die gasleveringen als politiek wapen gebruikt en de gijzeling in Beslan door Tjetjeense opstandelingen. Je kan dus wel stellen dat Desberg de actualiteit opvolgt. Is dit een teken dat het religieuze aspect (de Judas-verhaallijn) gelukkig in de doofpot gestopt wordt? In dit tweede deel is daar alvast nog geen spoor van te bekennen. So far so good.

In dit tweede deel lijkt vooral Rusland aan zet. Desberg trekt alle registers open om de lezer te boeien. Het is een thriller met veel actie, terrorisme, bloot, actie, modedefilés met knappe vrouwen en belachelijke kleedjes, seks, blote vrouwen, actie, ontrouw en overspel, blote vrouwen, lesbische seks, sprongen in de tijd, seks en nog wat blote vrouwen. En dat over zowat de hele westerse hemisfeer.
En heb ik al bloot vernoemd?
Het wordt wat te veel op de duur. In plaats van alleen maar intriges toe te voegen, zou Desberg beter wat doseren. Dat zal de leesbaarheid zeker ten goede komen. Nu is alles dicht op elkaar gepakt, en verlies je soms door de bomen het bos. En dan die onnozele herhalingen...

De titels van de tweede serie van Empire USA volgen elkaar razendsnel op. Desberg heeft namelijk alweer geopteerd om elk deel door een andere tekenaar te laten maken. Leuk voor de lezer die snel alle deeltjes wil lezen. Hopelijk schetsen de tekenaars de personages eenduidig neer, anders kan dat voor een hoop verwarring zorgen. Voor deze tweede reeks heeft het duo Marini - Reculé de personages ontworpen. Dat zou een antwoord moeten bieden op deze moeilijkheid.

En nu maar hopen dat Desberg deze serie alsnog kan redden, want nu is hij zich zwaar aan het vergalopperen.