Siegfried 3 Godenschemering

Het was even wachten op het recensie-exemplaar, maar ‘how’ wat een leuke namiddag was het toen de postbode eindelijk het pakketje dropte. Ik nam de doos uit de brievenbus en repte me binnen. Ongeduldig rukte ik het karton aan de zijkant stuk. Een verblindende gouden gloed kwam uit het pakket en doofde pas toen ik het boek volledig uit zijn verpakking haalde. Was het Fafnir de draak die me hier iets duidelijk aan het maken was…

Wat drama in de intro kan geen kwaad, toch. Zeker niet als je, zoals ik, fan bent geworden van Alex Alice’s ‘Siegfried’. Wat maakt deze reeks zo succesvol? Om het in het kort te verwoorden: bijna alles. De manier waarop hij het verhaal vertelt, tekent en de kadrering in een eigen zeer gedurfde stijl op papier zet. Hier zie je duidelijk het werk van iemand die buiten de lijntjes dingen wil doen. De creativiteit spat van elk blad en dat terwijl hij het beroep van stripmaker heel serieus neemt en je daardoor laat genieten van zijn complete werk. Nu, hij trakteerde ons in de vorige twee delen op indrukwekkende ensceneringen, maar in het derde deel trekt hij alle registers open en leegt hij met plezier zijn grafische trukendoos.
Je moet weten dat hij ook nog bezig is met de gelijknamige tekenfilm af te werken. Als die ook maar een beetje van het niveau is van deze strip dan zit ik geheid in de cinemazaal. Terwijl je door het album aan het bladeren bent, krijg je soms wel het gevoel of hij de enscenering van die film gebruikt in zijn strip, maar dat neem je hem helemaal niet kwalijk. Integendeel!

Ik dien nog iets te vertellen over dit derde deel zelf uiteraard. Het verhaal ga ik je grotendeel schuldig blijven. Het voornaamste dat je moet weten is dat Siegfried op zijn witte ros de strijd aangaat met Fafnir de draak en vecht voor de liefde van een vrouw. Hoe het juist in elkaar zit, ga je met veel plezier zelf ontdekken. Maar wat ik je wel ga duidelijk maken is dat het verhaal gestructureerd is en de regels volgt van het originele Richard Wagnerverhaal waar deze adaptatie van afstamt. En op een manier gebracht is waar elk plaatje past… Die lege pagina’s zijn er misschien wat over, maar geen haan die daar naar zal kraaien als het album uitgelezen voor je ligt en je het toch maar even weer gaat doorbladeren om nog wat na te genieten van al de pracht die je juist gezien hebt.

Dit derde deel maakt een reeks compleet die door eenieder die ook maar een beetje strips leest, eigenlijk op zijn minst moet gelezen zijn. Wie wat meer ‘into’ strips zijn dienen deze gewoon in de kast te hebben staan.

Om af te sluiten vrees ik dat ik toch een puntje van kritiek heb… en dat is dat ik deze reeks waarschijnlijk zal verslijten tot op de draad.