De schaduw en het vuur 1 Deel 1
2 Deel 2
3 Deel 3

Yin: vrouw, schaduw, aarde, water Yang: man, licht, hemel, vuur. 2 tegengestelden die niet zonder elkaar kunnen. De ontmoeting van beide creëert de Qi, de energie die het universum tot leven brengt. Hun vereniging staat beide toe zich te voeden en elkaar te versterken.

Bovenstaande traditionele Aziatische gedachte wordt aardig in beeld gebracht door verschillende auteurs. Elk deel bevat 3 tot 4 kortverhalen die de erotische kant van het Yin/Yang-verhaal tonen. Zonder twijfel veel leuker en boeiender dan een eindeloze filosofische uitleg over deze Oosterse levenswijsheid.
Dat het om kortverhalen gaat, zorgt ervoor dat de auteurs niet teveel rond de pot draaien maar vrij vlug tot het hoogtepunt van het verhaal komen. Persoonlijk vind ik dat 2 verhalen per album beter was geweest, zodat de vertellingen wat uitgebreider konden en de lezer wat meer in het verhaal kon komen. Nu lijkt het een en ander nogal snel afgehaspeld en zit je vrij snel door het hoogtepunt heen. In de teksten staan vaak typische Chinese woorden en uitdrukkingen die verklaard moeten worden; dit draagt niet bij tot een vlotte lezing. Gelukkig overdrijven de vertalers niet in het implementeren van deze typische woorden zodat de lezer z'n aandacht toch niet te vaak van het eigenlijke verhaal wordt weggetrokken. Tenzij deze boekjes ook bedoeld zijn voor totaal wereldvreemde, celibatair levende kluizenaars, had men gerust enkele verklaringen kunnen weglaten wegens erg voor de hand liggende beeldtaal. Voor de rest moet je geen al te ingewikkelde dialogen of uitgebreide historische achtergrond verwachten, hoewel je wel het een en ander kan bijleren indien je je niet teveel laat afleiden van het vrouwelijk schoon.

Waar bij veel strips de cover in meer of mindere mate erotisch getint is om de reeks te verzekeren van een behoorlijke verkoop, mag de koper er in dit geval zeker van zijn dat de inhoud nauw aansluit bij de weinig verhullende damesportretten die de voorpagina sieren. Deze bundel brengt liefdeshistories, avontuurtjes en nog veel meer, weinig verhullend in beeld.
De tekenaars verbergen niets, maar brengen het liefdesspel toch mooi en artistiek verantwoord in beeld. Verwacht dus geen pornografisch materiaal. Een pluspunt is dat er verschillende tekenstijlen zijn waardoor je geen eentonige albums in de handen hebt. De kwaliteit van de afbeeldingen is wisselend en niet steeds van eenzelfde niveau. Er zitten echter erg mooie prenten tussen die deze albums zeker de moeite waard maken. Vooral in het tweede deel krijgt de manga-look soms de bovenhand, maar gelukkig zonder erg.

Deze reeks wordt gepositioneerd als een trilogie, maar kan je perfect zien als 3 losstaande albums die elk een aantal korte erotische verhalen bevatten. Voor de bundel van 3 strips betaal je net geen €20, wat een normale en te rechtvaardigen prijs is. Voor moest het nog niet helemaal duidelijk zijn: dit materiaal krijgt minstens het predicaat 16+.

Wie een voorproefje wenst, kan dit promotiefilmpje bekijken: