Africa Dreams 2 Tien geketende vrijwilligers

In Africa Dreams gaan we terug naar die periode die in de Belgische geschiedenisboeken niet al te gedetailleerd staat vermeld.

De strip verteld de zoektocht van een Pater naar zijn vader, het leegroven van de schatten van het land voor de bouwwoede van Koning Leopold, de interne rellen tussen de inlandse stammen, de bouw van de spoorlijn die ervoor zorgde dat rubber en andere kostbare grondstoffen nog sneller vervoerd worden en de slavernij die de inheemse bevolking moet ondergaan.
Zoals je dus kan zien zijn er veel invalshoeken om deze periode te beschrijven. En allen zorgen ervoor dat je de kolonie leert kennen zoals het was zonder daarom gebruik te maken van gruwelijke beelden. Een woord zegt soms meer dan tien tekeningen (licht aangepaste zegswijze).

Africa Dream is niet bedoeld om een pageturner te worden die je op een half uurtje uit hebt. Integendeel. De tekeningen en het verhaal moet je langzaam tot je laten doordringen zodat je tot het besef komt welke gruweldaden er werden gepleegd om wat paleizen en serres in België te kunnen bouwen. In Brussel en Brussel-aan-zee (Oostende) kan je nu nog steeds de glamoureuze bouwwerken van die periode bewonderen.

Dit epos is prachtig in woord en beeld gebracht door Maryse & Jean-François Charles en Frédéric Bihel. Na India Dreams en War and Dreams nemen Maryse en Jean-François dus nu zwart Afrika onder handen. Hun vertelstijl is herkenbaar en wijkt weinig af van hun vorige reeksen. Men plant in een belangrijke periode van de geschiedenis een fictief persoon en laat deze zijn verhaal vertellen, alles gelinkt aan de periode, natuurlijk.
Bihel is me minder bekend. Enkele one-shots van zijn hand, maar voor de rest.... . Zijn tekenstijl samen met de inkleuringen van zijn hand zijn realistisch, bijzonder knap en zowel zijn personages als de achtergronden zijn knap uitgewerkt zonder bombastisch te zijn.

Het verhaal zelf vordert langzaam. Daar zou net wat meer schwung mogen inzitten. Maar dit is meer spijkers op laag water zoeken.