Michel Vaillant 2 De gemaskerde racer

Het is van 1993 geleden dat de ‘Michel Vaillant’ reeks is heruitgegeven. Bijna 20 jaar dus voor een klassieke reeks die het levenslicht zag in 1959. Ook dat deze reeks nog maar één keer hiervoor in hardcover was uitgegeven maakt dat deze editie met als unieke extra een ex-libris misschien welgekomen is… of toch niet?

Een ding is zeker, Jean Graton weet, vanaf het eerste album in deze reeks, hoe je snelle wagens tekent. Gelukkig is het niet enkel dat. Het is ook het gevoel dat je krijgt. Graton weet op papier zijn era correct over te brengen met vooral liefde voor detail bij de bolides en karakters. De achtergronden zijn steeds ondergeschikt aan de snelheid en actiescenes. Leuk is ook te zien dat zijn voertuigen zich vooral baseren op klassiekers. Je zal snel Alfa Romeo, Mercedes, Jaguars en andere exotische modellen herkennen in de Vaillants, weliswaar met een eigen interpretatie, maar toch knappe verschijningen.

Verhaaltechnisch is het wat minder, je kent het wel: de tekstballonen vertellen regelmatig hetzelfde als wat hij in beeld overbrengt. Hij doet het niet slechter dan wat een P. Edgar Jacobs in zijn eerste Blake & Mortimers op papier gezet heeft. Graton weet het redelijk spannend te brengen en heeft er geen schrik van om zijn karakters menselijk te laten overkomen. Michel is een held voor de lezer. Hij wint graag, maar verliest ook op de gepaste moment een race als dat het verhaal ten goede komt. Dat hij uiteindelijk de eindoverwinnaar is is onoverkomelijk. Je kan dit geheel ook een beetje als een familiesoap à la Dallas of Dynasty zien. Rijke families, waar de armen en middenklasse van dromen, maken de dag en showen hun rijkdom, kommer en kwel en hun overwinningen.

'De grote match' en 'De gemaskerde racer' zijn, komende uit de jaren 50 en daarmee rekening houdend, toch goede albums. Dat hedendaagse verhalen veel vlotter lezen, weet iedereen, maar dat is juist het leuke aan klassiekers. Ze geven je een goed beeld van hoe het er ‘toen’ aan toeging. Deze albums zijn alleszins kijkvoer voor de autofreaks, mensen die graag klassiekers lezen en de verzamelaar die de reeks graag in een hardcoveruitgave wilt maar niet de centen heeft voor de eerste drukken. De leuke extra, in de vorm van een ex-libris, is mooi meegenomen.