Ragebol 4 Onder twee zonnen

Wat heeft Ragebol de voorbije elf jaar uitgespookt? Sinds hij in 1989 zijn kat terugvond, hebben we niets meer van hem vernomen. Blijkt dat hij op reis is geweest. Onder twee zonnen bevat twee verhalen. Het eerste, De stille kracht van de jizo, speelt zich in Japan af. Ragebol en zijn vriendin Catherine hebben een reis naar Japan gewonnen. Maar in Osaka geraken ze elkaar kwijt. Omdat dit alles zich in het pre-gsm-tijdperk afspeelt, duurt het tot het einde van het verhaal vooraleer ze elkaar terugvinden. Ondertussen bezoeken Ragebol en Catherine de vele bezienswaardigheden die Japan rijk is.

In het tweede verhaal, Sandrine, bezoekt Ragebol Bujumbura (Burundi), waar hij een ruzie tussen zijn oom Eduard en zijn grootmoeder moet oplossen. Eduard en zijn vrouw hebben een klein meisje (Sandrine) geadopteerd dat getraumatiseerd is door de burgeroorlog. Samen met neef Alex en Sandrine bezoekt Ragebol de wonderbaarlijke Midden-Afrikaanse natuur.

Over het eerste verhaal kunnen we kort zijn. Het is er namelijk geen. Er gebeurt werkelijk niets. Het lijkt meer op een saaie diavoorstelling met dito commentaar. Gelukkig komen die dia's van tekenaar Frank, zodat je toch nog onder de indruk komt. Het scenario van Sandrine is beter uitgewerkt, met meer emoties, humor en diepgang. En voor een natuurtekenaar als Frank is de Afrikaanse brousse natuurlijk een dankbaar onderwerp. Hij heeft zich dan ook werkelijk overtroffen. De grootste verdienste van dit nieuwe album is dat een bijna vergeten reeks terug onder de aandacht komt. Ragebol hoort thuis in elke stripcollectie.