Ze heten allemaal Mohammed 1 Ze heten allemaal Mohammed

Deze lijvige graphic novel van de hand van Jérôme Ruillier is gebaseerd op een boek van Yamina Benguigui, namelijk "Mémoires d'immigrés, l'héritage maghrébin". Alhoewel dat gebaseerd hier misschien een te harde term is. Het is door het lezen van dit boek dat Ruillier op het idee kwam om een strip te maken over migranten van de eerste en de tweede generatie. Migranten die naar het beloofde land Frankrijk trokken met het idee om daar fortuin te maken en hun gezin te onderhouden en in weelde te laten leven. Hij heeft wel zijn werk eerst laten raadplegen door Benguigui die direct laaiend enthousiast was.

Het boek bestaat uit verschillende hoofdstukken die elk een verhaal vertellen van een inwoner uit Marokko of Algerije (een Franse kolonie). Vooral deze laatsten kregen het moeilijk in het Frankrijk onder de Algerijnse oorlog. Ze waren noch vis noch vlees. Voor de Fransen waren het Algerijnen die in opstand kwamen tegen het Franse regime. Voor de Algerijnen waren het dan weer meelopers met de Fransen en verraders van hun eigen volk.

In de eerste generatie "allochtonen" is er één constante. Zich als vreemdeling zoveel mogelijk gedeisd houden en zich zeker niet laten opmerken tegenover de Franse bevolking of werknemers. Opmerkingen, zowel racistisch als andere, slikken en knikken. Heel herkenbaar, dus.

De tweede generatie is dan meer gevarieerd. Je hebt er zowel de groep die de Islam blijft belijden, soms nog extremer dan de inwoners van hun heimat, en de groep die revolteert tegen de manier waarop ze behandeld worden door de Fransen en hun regering. Tekenend voor deze laatste groep is de mars van Marseille naar Parijs en de uiteindelijke uitnodiging door president Mitterand.

De inhoud is een openbaring voor mensen die niet zo bekend zijn met deze inwijkelingen die familie en vrienden achterlaten voor een onzekere toekomst. De verschrikkingen worden door de tekeningen wel wat afgezwakt.

De tekeningen geven een déjà-vu gevoel. Elke tekening ruikt naar een goedkoop afkooksel van Maus. De tekeningen zijn op dezelfde manier opgevat maar minder afgewerkt. Maar laat dit niet storend zijn. De verhalen van de migranten worden op deze simpele manier wel prachtig in beeld gebracht. De pijn van het 'zijn' spreekt uit de tekeningen en de teksten van de auteur van deze strip. Maar zoals reeds gezegd zorgen de tekeningen voor een zekere relativering. De getto's zijn in de tekeningen wat prikkeldraad en minder goed getekende barakken, maar als striplezer heb je een rijke verbeelding die dit hiaat dus perfect opvangt.

De combinatie tekening/scenario hebben me kunnen beroeren. Meer dan dat. Kunnen ontroeren. Sommige verhalen zijn zo aangrijpend en vertonen zo een respect van en voor de migrant dat je niets anders dan medelijden kan hebben met deze man/vrouw die alles achter heeft gelaten om geld te verdienen op den vreemden. De tranen wellen op bij sommigen getuigenissen.

Eigenlijk is dit een boek dat op school zou moeten gebruikt worden in de lessen geschiedenis, zedenleer of godsdienst. De mensen bewust maken van het leed die deze mensen hebben moeten ondergaan en wat de gevolgen hiervan zijn voor de samenleving die we vandaag kennen. Want hoe je het ook draait of keert: wij hebben deze mensen met valse beloften naar hier gehaald.

Dit epos bestaande uit 288 pagina's kost wel zomaar even € 29,90 maar is daar dan ook elke eurocent van waard. Als je voor éénmaal niet naar de prijs maar naar de inhoud moet kijken is het nu wel!!