Pandemonium 1 Sanatorium

Op de naschokken van de gevreesde ziekte Tuberculose neemt Christophe Bec ons mee naar het Waverly Hills Sanatorium in Louisville, Kentucky. Een voor die tijd zeer gerenommeerde instelling die patiënten in een zuurstofrijke en groene omgeving ‘probeerde’ te genezen. Vandaag echter is het Waverly vooral bekend van de vele paranormale verschijnselen die er gebeuren. Het verhaal achter al deze paranormale activiteiten wordt hier uit de doeken gedaan. Wist je toruwens dat, volgens de auteurs, ‘Pandemonium’ het paleis is waar Satan alle helse machten samenroept?

Bec is op dreef de laatste tijd met Carthago en Prometheus (geen Aliens kloon) en stort zich met dit avontuur op een geheel ander genre. Een op waarheid gebaseerde thriller met een ‘spooky’ twist. De intriges beginnen direct en nemen je mee naar de gruwelpraktijken die er in die tijd heersten door de veelal experimentele behandelingen. Cora, een van de protagonisten, ziet af en toe dingen die een ander niet ziet en dan is er nog die zwarte man die veel weet en gruwelijke dingen vertelt aan de kinderen die er verblijven. Ondanks dat je met het verhaal alle kanten op kan, slaagt hij er soms niet in je echt te vervoeren naar wat zou kunnen uitdraaien op horror. Neen, hij draait daartegen soms de realiteitskraan weer open om je toch weer te doen twijfelen over wat er gebeurt.

Raffaele is voor het ogenblik een van de vaste partners waar Bec mee samenwerkt aan Prometheus en doet daar een uitstekende job. Voor dit album probeert hij echter het geheel aan de sfeer van die tijd aan te passen, maar slaagt daar niet volledig in. Het zijn vooral de blikken van de personages die niet echt overtuigend overkomen. Gelukkig verandert dit wel na verloop van tijd. Voor de rest is de inkleuring er spot op en draagt het bij aan de sfeer.

Pandemonium is een degelijke 3-delige thriller die je laat nadenken en je probeert mee te nemen naar paranormale horizonten in een gebouw waar het slechtste van de mens bovenkomt onder de naam van de medische wetenschap.