Cédric 26 Ster in spe

De humor van Cédric is zowat de middenweg tussen Bollie en Billie aan de ene kant en Titeuf aan de andere kant. Cédric is al wat minder braaf dan Bollie, en hij is ook al meer geïnteresseerd in het andere geslacht. Maar hij gaat toch nog niet zover als Titeuf. Het recept van Cédric is gekend: in ieder album raakt de jongen wel in aanvaring met zijn opa, heeft Manu wel weer iets gezien op de televisie waardoor Cédric weer ontregeld geraakt, is hij eens ferm jaloers en ook een fout gelopen optreden op een schoolfeest hoort bijna tot het vaste meubilair van deze strip.
Cédric is al albums lang verliefd op Chen, hij is dan ook al albums lang op zoek naar de ultieme manier om dichter bij haar te raken. In dit album probeert hij Chens gesprekken af te luisteren door via de bomen dichter bij haar te raken. In een andere grap krijgt hij van Christian, zijn beste vriend een andere manier aangereikt als die wel dicht bij zijn vriendin Caprice geraakt doordat ze gevallen is in het bos: Christian blijft bij haar terwijl Cédric hulp gaat zoeken, zo zetten ze alles in scène opdat Chen Cédric zou terugvinden in het bos, maar naar aloude gewoonte loopt dit weer gigantisch uit de hand natuurlijk.
De relatie met zijn opa zorgt ook regelmatig voor vonken, toch proberen ze elkaar zoveel mogelijk te helpen, al loopt dit ook niet altijd van een leien dakje. Zo zijn opa’s tips om Chen te verleiden met de blik van je ogen niet echt efficiënt, en gaat Cédric wel heel snel over tot drastische maatregelen als zijn opa eens valt. Zo lopen goedbedoelde gesprekken en tips weer uit op een catastrofe.

De tekenstijl van Laudec is erg expressief, wat dus zeker een voordeel is in deze gag reeks waar emoties een belangrijke rol spelen. De decors zijn minimaal uitgewerkt, regelmatig zie je alleen maar de figuren met een gekleurde achtergrond. Toch zitten er regelmatig grappige details in de achtergrond verwerkt: zo zie je regelmatig andere stripfiguren opduiken, meestal als poster op de kamer van Cédric, ook de krant van opa bevat grappig commentaar.

Dit is een typische Cauvin reeks: de humor is braaf, maar meestal wel grappig. Cauvin werkt graag met herhaling, maar altijd vult hij eenzelfde gegeven weer op een andere grappige manier in. De enige vorm van kritiek die je kan spuien is dat sommige grappen wel over minder pagina’s gespreid zouden kunnen worden om ze even efficiënt te laten zijn. Maar na zesentwintig albums gaat deze reeks nog altijd niet vervelen.