Caroline Baldwin (Nederlands) 16 De zigeunerbezwering

De zigeunerbezwering is het afsluitend deel van het tweeluik met De Schaduw van de Uil als beginner van deze spannende reeks. Caroline Baldwin heeft van het eerste deel, naast een gebroken neus, heel wat mysteries overgehouden waaronder een 1 dollar biljet met het getal 1408 omcirkelt en de tekst "pas op voor zigeuners" op het briefje geschreven. Maar wat willen deze gegevens vertellen? Caroline spit deze vragen uit en komt tot de conclusie dat een bende terroristen niet alleen van plan zijn om de Amerikaanse president maar ook nog enkele ander toplui uit te schakelen. Een sekte, gekend als de Bohemian Club, zit achter deze aanslag en gaat geen gevaar uit de weg om dit tot een goed einde te brengen. Maar dat is zonder Baldwin en haar kompanen gerekend, natuurlijk.

André Taymans heeft een strip die in één deel kon samengevat worden over twee delen uitgesmeerd. Is dit gemakzucht of was het de bedoeling om de lezer meer bewegingsshots te laten zien om zijn statische figuren wat te compenseren? Een feit is dat het op deze manier een lekkere weglezer wordt tot het moment dat men de uitleg van het complot ten berde brengt.

Taymans en Carline Baldwin tijdens een interview voor deel 15 van de reeks

Dit album heeft Taymans opgedragen aan zijn goede vriend Albert Weinberg, die, ik citeer, "zich aan boord van zijn "blauwe driehoek" bij het escadrille van de striphelden gevoegd heeft". Op pagina 46 zie je een hommage aan deze grote meneer. Dan cooper krijgt een cameo in het verhaal als een van de piloten die op het einde van het verhaal.... neen, dit zou het plot verraden.

Caroline Baldwin blijft een reeks die door de jaren heen positief is geëvolueerd. Waar anderen teren op de bekendheid van hun held(in) tracht André Taymans toch elke keer aan vernieuwing te denken door elementen in zijn werk te steken die in het echte leven perfect mogelijk zijn. Ook het feit dat Caroline Baldwin HIV heeft, ook al verdwijnt deze ziekte wat op de achtergrond, geeft je het gevoel dat het verhaal soms dichter bij je staat dan een traditionele reeks met een held die superkrachten heeft of zonder kleerscheuren door een meute aanvallers geraakt.

Voor wie houdt van herkenning in zijn boekenkast en kikt op identiek dezelfde ruggen voor een reeks, even een tegenvaller. De rug van deze strip is aan een derde facelift toe. Dit wil dus zeggen dat je een mikmak van ruggen krijgt voor één en dezelfde reeks. Maar waar maken we ons weer druk over.

En wie van de hoofdfiguur niet genoeg kan krijgen: In Brussel staat een prachtige muur. :-)