Schijn bedriegt (Bonin) 1 Schijn bedriegt

Met “Schijn bedriegt” brengt Blloan ons de vertaling van een one-shot van Cyril Bonin die vorig jaar bij Futuropolis verscheen. Vorig jaar bracht Dargaud deze auteur weer onder onze belangstelling door de vertaling van “Donkere kamer”, die in het Frans als een diptiek verscheen, maar bij ons als een integrale werd uitgebracht.
Dit keer krijgen we geen detective voorgeschoteld, maar een eerder intimistisch verhaal. Als Raoul Cérusier zich aan een loket aandient om een licentie aan te vragen wordt die hem geweigerd omdat zijn pasfoto niet gelijkend is; om één of andere reden is zijn uiterlijk totaal veranderd. Raoul is van een alledaagse man veranderd in een jonge knappe man, en daar begint zijn dilemma. Hij kan zich moeilijk als Raoul Cérusier blijven uitgeven, en verandert zijn naam in Roland Colbert. Roland is een veel vlottere, knappere man dan Raoul was, dus valt hij ook bij de vrouwen in de smaak, en daar zit het grote dilemma natuurlijk want wie zou nu niet van de situatie willen profiteren om eens een knappe vrouw te verleiden? Aan de andere kant is hij eigenlijk toch verliefd op zijn vrouw Renée, zou hij toch proberen een relatie aan te knopen met zijn eigen vrouw? En betekent dit dan niet dat zij hem dan bedriegt met zichzelf?
Kortom wat zich aandient als een onverwachte kans om helemaal overnieuw te beginnen, om weg te vluchten uit zijn kleinburgerlijke leven, wordt eigenlijk een dilemma!
De tekenstijl van Bonin is gekend, anatomisch zijn de nekken altijd wat te lang, maar wat kan die man goed ogen tekenen! Eigenlijk heeft hij een stijl die perfect past bij dit soort verhalen, doordat je niet geconfronteerd wordt met hyperrealistische tekeningen kan je beter wegdromen bij het verhaal. Eigenlijk gebeurd er niet zoveel in het verhaal, maar dat is niet nodig om toch een prachtig album af te leveren.
Misschien nog een tip voor de Blloan: er liggen nog enkele onvertaalde one-shots van Bonin te wachten op een vertaling!