Grand prix 3 Adieu

Mark Van Oppen, beter gekend als Marvano verwende ons reeds met reeksen als Berlijn en De eeuwige oorlog. Recent legde hij de laatste hand aan z’n nieuwste parel: Grand Prix. Deze trilogie is een reeks over de pioniersjaren van de F1. Hij brengt een zogeheten docu-fictie waarin een soort reconstructie op basis van historische feiten wordt gegeven. Dit merk je trouwens erg goed in de albums. Het verhaal wordt veelvuldig doorsneden met geschiedkundige feiten die niet steeds aan het verhaal gelieerd zijn. Bovendien, en dat vind ik persoonlijk een erg bewonderenswaardig initiatief, staan er verschillende verwijzingen in het boek naar historische filmpjes die op YouTube te vinden zijn. Vanzelfsprekend zijn ze rechtstreeks gelinkt aan het fragment op de bladzijde waar ze bij staan.

Dit derde deel handelt over de laatste periode voor de grote oorlog van 1940-1945. Wat opvalt ten opzichte van de eerdere boeken is dat de nadruk anders ligt. In de eerste 2 albums kon je op bepaalde momenten de rubber bijna ruiken, de motoren horen gieren en voelde je waarempel zelfs een beetje van de adrenaline die de coureurs voortstuwden door je aderen stromen. In het afsluitende deel is dit gevoel heel wat minder. De auteur legt immers meer de nadruk op het verhaal van de holocaust en de rol die de coureurs en hun entourage daarin speelden. Complotten worden gesmeed, spionage is schering en inslag, en ondertussen moet het racen gewoon doorgaan om de suprematie van het Duitse Rijk te etaleren. Door die andere klemtoon neem je met gemengde gevoelens afscheid van deze trilogie. Enerzijds komt een einde aan een pakkend en diep-menselijk verhaal over de vooroorlogse situatie waarin onder andere de joden het reeds hard te verduren hadden en de machtswellust van ‘de kleine kolonel’ exorbitante proporties aanneemt; anderzijds blijft er een stukje gemis over de race-sfeer.

Het tekenwerk is echt vakmanschap. Vooral de auto’s (en daarover gaat het toch nog steeds), gebouwen, artefacten,... zijn top. De goed gedocumenteerde en historisch correcte tekeningen maakt van ‘Grand Prix’ bijna een onmisbaar deel van de boekenkast van elke rechtgeaarde race-fan. De gezichten vind ik soms iets te kinderlijk, maar het stoorde me niet. Over de inkleuring van Bérengère Marquebreucq kan ik eigenlijk krak hetzelfde zeggen: erg goed, vooral in de niet-menselijke delen!

Besluit: deze trilogie van Marvano is meer dan de moeite waard voor diverse doelgroepen. Wel jammer dat dit laatste boek iets minder weet te overtuigen, vooral dan op het domein waarvoor het wordt aangekocht: de racerij.