Egon Schiele 1 Leven en sterven

Geboren in 1890 in Tulln en overleden in 1918 aan de Spaanse griep die welig tierde in die periode en vooral veel dodelijke slachtoffers maakte. Schiele zal echter vooral blijven verder leven door de hoeveelheid naaktportretten (het grootste deel van zijn ouevre) die hij tekende. Ik zeg duidelijk tekende omdat hij vooral lijntekeningen maakte die nadien werden ingekleurd. Zijn inkleuring is bijna altijd een vervreemding voor het oog. Je verwacht andere kleuren en dat geeft zijn werk een extraordinaire look. Veel stadszichten of landschappen heeft hij niet gemaakt, maar diegenen die hij maakte leunden nogal dicht aan bij het kubisme, maar door zijn eigenaardige manier van inkleuren geven ze toch een apart cachet.

Een strip dus over een tekenaar/Schilder die vooral naakten doet? Ja, waarom niet? Zeker op de manier waarop Xavier Coste het heeft opgevat. Als je de protagonist romantiseert dan kan je wel wat met dat korte leven. Maar laten we eerlijk zijn, Coste heeft het niet zo moeilijk hoor, Schiele zijn leven was allesbehalve vervelend. Zoals vele kunstenaars was hij een excentriekeling die het schone in elke vrouw zag en hen allemaal graag zag, maar hij ging ook extreem ver in zijn kunstwerken. Zo ver dat hij er zelfs voor in de gevangenis heeft gezeten. Het hoe en waarom kan je uiteraard lezen in dit boek.

Tekengewijs doet Coste een voortreffelijke job. Hij probeert doorheen dit album je het kleurenpallet van Schiele voor te schotelen en slaagt daar voortreffelijk in. Je ziet ook het respect dat hij aan de dag legt wanneer hij de tekeningen van de man zelf opneemt. Een meer dan geslaagde inleving in Schiele zijn leven is dus van toepassingen door het sterke grafische werk.

Egon Schiele is een aanrader voor mensen die graag biografisch getinte werken lezen. De opzet van het tekenwerk maakt de je je helemaal met Schiele zal kunnen identificeren. KNAP werk!