Jommeke (collectors uitgaves) 5 De zeepkoning

Het is me nog niet vaak overkomen dat ik zo uitkeek om een recensie te maken over een strip die al goed veertig jaar oud is. Een antiek stuk uit mijn boekenkast in een nieuw kleedje gestoken. Ik voel me terug in korte broek en klaar om naar de schoolbanken te trekken, de haartjes kort geknipt en de snoet proper gewassen.
Dat laatste was een hel voor me en is dat in wezen altijd een beetje gebleven. Is dit een uitvloeisel van volgend album? is het verhaal 'De zeepkoning' onbewust voor een deel mijn leven gaan bepalen? Voer voor de psychiater die ik dringend eens dien op te zoeken.

Het verhaal zal wel alom bekend zijn. Jommeke leest in de krant dat het zeepfabriek Rein en Fijn een kandidaat zoekt die zich gedurende drie maanden niet wil wassen. Jommeke denkt natuurlijk direct aan zijn kompaan Filiberke die allergisch is voor water. Deze laatste is natuurlijk direct voorstander en neemt zich voor om geen druppel water meer op zijn lichaam te krijgen. Maar de moeder van Filiberke moet en zal Flilberke schoonboenen. Met emmer en spons rent ze door het land achter Jommeke en Filiberke aan om hem zijn poetsbeurt te geven.

Ballon is bezig met 20 Jommekes-klassiekers op te frissen. De Zeepkoning is het vierde deel in deze luxe-reeks waar in elke strip bovendien een striptekenaar zich eens mag laten gaan om een ex-libris te tekenen die betrekking heeft met het verhaal. Voor De Zeepkoning is Steven Dupré de gelukkige en hij maakt een overtuigende moeder Filiberke die achter haar zoon aanzit.

De strips worden uitgegeven op 2.000 exemplaren wat ze nog extra als hebbedingetje maken.

Voor deze uitgave heeft men teruggegrepen naar de originele cover van 1970 maar wel met het logo van Ballon op. Ook de nieuwe rage om de matte kaft te mengen met blinkende onderwerpen is hier toegepast. De inhoud daarentegen is volledig opgesmukt. Alles is opnieuw ingekleurd en opgefrist. Ik mis wel de oude steunkleur, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mijn leeftijd dan aan de inkleurder.

Als bevooroordeelde lezer kan ik dit verhaal alleen maar bij de top tien van de beste Jommekes voegen. Het is een verhaal uit de oude doos, een verhaal waar men kan lachen en gieren met de grappen en grollen van ons olijke duo. De eenvoud van het verhaal en de opeenvolging van gebeurtenissen maakt dit verhaal dus tot een topper onder de toppers. De hoofdpersonen zijn voor éénmaal Jommeke, Filiberke en zijn moeder. De rest krijgt slecht een klein rolletje in de vlucht van Filiberke voor zijn uitzinnige moeder wat ook het stereotiepe van deze reeks doorbreekt.