Het wolkenvolk 1 Wisperwind

Wuxia, wie er al van gehoord heeft steekt zijn handen hoog in de lucht. Voor mij, alhoewel ik wel een Aziatische fantasy film lust, was de term me helemaal nieuw. Ik stond niet stil bij de gedachte dat het over vliegende zwaardvechters, met moordende zijden waden geklede jonge dames en rondtrekkende vechtersbazen met extraordinaire kunstjes ging. Ik had er eerlijk gezegd niet bij stilgestaan dat deze stroming van Aziatische films ook een naam had gekregen. Wolkenvolk is een europees getinte Wuxia roman trilogie geschreven door Kai Meyer, grootschrijver van fantastisch gekruide verhalen (Voor meer over Meyer klik hier).

De auteurs die het op zich genomen hebben om deze roman trilogie om te zetten in een meer dan 400 pagina’s tellende strip, die je uiteraard over meerdere delen (zes om exact te zijn) gepresenteerd krijgt, zijn Yann Krehl en Ralph Schlüter. Yep ik hoor het je al denken, Duitsers? Wel ik ben blij te zien dat er in andere landen ook talenten zijn, die buiten de bij ons bijna indoctrinerende Franstalige strip stroming en US comics, een kans krijgen om aan te tonen dat er nog landen zijn waar ze degelijk materiaal naar buiten brengen. Veel heeft te maken met de uitgeverij natuurlijk die er zich achterzet maar toch, je moet het ook aandurven om deze tussen al het stripgeweld van vandaag een kans te geven. Krehl, had al eens een Meyer trilogie omgezet naar strip en dat moet redelijk succesvol zijn geweest in het thuisland. Getuige deze tweede adaptatie en de heel wat positieve commentaren op het www.

Wolkenvolk is een verhaal dat zich afspeelt tijdens de Qing-Dynastie, een periode waarin draken, reuzen, woudgeesten, Xian en andere mythische wezens nog of net niet meer rondlopen op onze wereldbol. Voor dit verhaal dan in China, uiteraard. De eerste 72 pagina’s zijn vooral introducties in deze fantasiewereld, je leert heel wat personages kennen die je mee gaan nemen op wat toch een zeer knap herwerkt avontuur is. Met dit type avontuur weet je niet of de karakters echt nog origineel zijn, veel heb je al eens aangevoeld, gelezen of gezien in een film, maar Niccolo komt uit een Italiaans getinte wolkenstad die dankzij etherpompen blijft drijven in de lucht. Nugua, een door draken geadopteerd mensenkind genaamd naar de drakengodin die alleen achterblijft wanneer deze grote ether uitwasemende dieren haar alleen achterlaten en dan nog Feiqing, die als straf met een imitatie draken pak als tweede huid rondloopt. Dit heeft hij letterlijk aangeplakt gekregen door de wachter van het drakenkerkhof na het proberen dit te beroven. Er zijn natuurlijk nog vele andere kleurrijke figuren aanwezig en de nodige portie slechterikken. De Mantsjoe ook beter gekend als mongolen heersen over China en hebben het er voor het zeggen. Harden en slechter ga je ze dus niet krijgen. En dat ze ook achter draken zitten is een feit want hun hoofdman is er ooit een stuk uit zijn hoofd door verloren.

De omzetting door Krehl is goed gebeurd, nergens zijn er echt zo van die aanvoelbare delen die ontbreken en het verhaal blijft mooi vloeiend aan elkaar gelijmd. De dialogen zijn sterk genoeg waar het kan maar het verhaal moet het ook hebben van de kunsten van Ralph Schlüter. Geen Manga maar een europese interpretatie ook van de tekeningen. En dat is treffend goed gedaan. De Italiaans getinte wolkenstad, de draken, het fantasysfeertje op zijn Chinees klopt helemaal. Ook de karakters en de wereld rondom zijn mooi uitgewerkt en passen treffend. de inkleuring is soms sober maar steeds hangt er toch een tintje die het verhaal treffend past.

Hou je van Fantasie en Chinese mythologie? Dan kan je deze niet laten liggen want Wolkenvolk is dat waar menig jonge snaak alles uit zijn fantasie in terug ziet komen maar volwassen genoeg gebracht is om iedereen te kunnen bekoren! Wuxiatastisch!