The Stuff of Legend - Omnibus 1 Omnibus One

Een teddybeer, een springclown, een tinnen soldaat, een houten eend, een balletdanseresje, een spaarvarkentje, een indiaanse speelpop en een hondje.. dit illuster gezelschap moet een jongetje gaan redden uit de klauwen van de Boogeyman. Hij is bij ons beter bekend als het monster dat onder het bed leeft. Dit klinkt als een zeer leuk kindersprookje, maar het is meer dan dat.. veel meer.

Het is 1944 en er bestaat een wereld waar de Boogeyman leeft en heerst. Na de ontvoering van het jongetje uit zijn slaapkamer, dalen een paar van zijn speelgoedfiguren er in af om hem terug te halen. Eens daar worden ze direct geconfronteerd met het leger van de Boogeyman. Dit leger bestaat uit het vergeten en verbitterde speelgoed van het jongetje. De overgang naar deze wereld heeft het gezelschap echter veranderd. We zien ze terug als ondermeer een volwassen grizzlybeer en een soldaat die zo uit de eerste wereldoorlog lijkt gestapt. Door deze veranderingen overleven ze het gevecht met het leger van de Boogeyman. Eén van de leden van het gezelschap heeft daarna een rechtstreekse confrontatie met de Boogeyman en maakt een keuze. Onmiddellijk wordt duidelijk dat dit verhaal een zeer donkere kant kent: verraad met dodelijke gevolgen. De eigenlijke zoektocht naar hun jongetje begint hierna pas. Al vlug komen ze een nieuwe hindernis tegen, een stad waarin iedereen meespeelt in een levensgevaarlijk ganzenspel. De burgemeester nodigt hen uit om mee te spelen maar ... de rest moet je zelf maar lezen.

Doorheen de hoofdstukken leer je de karakters kennen. Ze blijken allemaal hun eigen verhaal en reden te hebben om aan de reddingsoperatie deel te nemen. In deze eerste omnibus krijgen we verraad, jaloezie, lafheid maar ook vriendschap, loyaliteit en zelfs liefde voorgeschoteld. Het achterliggende verhaal bestaat uit oorlog tussen goed en kwaad, maar de originele hindernissen en de interactie tussen de verschillende spelers onderweg maken het een uiterst aangename leeservaring. Niks lijkt zeker te zijn. Door het verraad is al één van de hoofdrolspelers gedood. Van diegene die overblijven zijn er enkelen die slechts beschikken over uiterst twijfelachtige overlevingskansen. Het is een verhaal waarvan het gelukkige einde nog niet lijkt vast te staan en dat is nu juist iets dat mij aanspreekt.

Deze strip is niet standaard te noemen. Het is een vierkantige boek gevuld met potloodtekeningen. Hier en daar is geel gebruikt als ondersteunende kleur op de sepia-achtergrond, maar dit is heel beperkt. Het is het potlood dat ten volle, in al zijn grijswaarden, gebruikt wordt om de omgeving en de gezichten te laten spreken. De potloodstroken passen perfect in dit verhaal dat ooit startte als aan sprookje.

In het kort: een aanrader.