Aspis, detectives van het ongewone 1 De dwerg met de ectoplasma's
2 Het goud van de misdaad

"Toepie or not toepie!" is een directe quote uit deze strip. Elkeen zal deze verwijzing naar de monoloog uit Shakespeare's Hamlet wel herkennen. Het is uiterst toepasselijk vanwege de hoeveelheid geesten en niet-doden die we tegen komen in dit verhaal. Het verhaal begint met het oproepen van Nostradamus (een Franse apotheker, die bekend staat voor de voorspellingen die hij ons achtergelaten heeft). Zijn geest legt uit aan de oproepster, een echte waarzegster van het hoogste niveau, wanneer ze gaat sterven. En even later is het zo ver. De moordenaar laat alleen haar twee ogen achter in een glas. De rest van het lichaam is zoek.

Het onderzoek wordt gevoerd door een ouderwetse knorpot van een detective, Auguste, die zeer beredeneerd te werk gaat: alles is logisch en wetenschappelijk te verklaren. Zijn assistente is een intelligente, doortastende vrouw, Flora, die de grenzen van het conservatisme van deze negentiende eeuw in vraag trekt. De confrontaties tussen enerzijds het traditionele rollenpatroon tussen man en vrouw en de moderne, vrijgevochten Flora en anderzijds de wereld van magie en de logische wereld beloven vuurwerk. In dit Parijs waar magie bestaat, staan ons dan ook nog vele verassingen op te wachten.

Wat deze strip echt wel doet opvallen, is de humor die er in verwerkt zit. Zonder ooit saai te worden of in herhaling te vallen, tovert men regelmatig een glimlach op je gezicht. De eerder karikaturale stijl van het tekenen ondersteunt het humoristische gehalte in sterke mate. Daarnaast zijn er ook veelvuldige verwijzingen naar een aantal literaire meesterwerken verwerkt in dit verhaal. Het combineert allemaal prachtig tot dit mooi getekend fantastisch, humoristisch geheel dat er uiteindelijk toch in slaagt om alle mysteries op te lossen, behalve dan hoe het nu verder moet. Met andere woorden, dit is een uiterst luchtig en amusant verhaal dat hopelijk een volgende cyclus zal krijgen.

In het kort: een aanrader