De klaagzang van de verloren gewesten 2.3 Fee Sanctus

Samen met het verschijnen van de integrale van de eerste cyclus, verscheen ook dit nieuwe deel. Het is het derde en voorlaatste deel uit de tweede cyclus en is getekend door Delaby. Om het wat ingewikkelder te maken speelt de tweede cyclus zich eigenlijk af voor de eerste cyclus.

In deze tweede cyclus draait alles rond de strijd van de genaderidders tegen de moriganen, een soort van heksen/demonen. Deze laatsten zijn volop in actie geschoten omdat één van hen, Fee Sanctus, zich zou bekeerd hebben tot het licht. De moriganen zijn bang dat de fee, die al hun geheime krachten kent, deze zal delen met de mensen zodat ze zich beter kunnen verweren. Ze komen daarom nu in actie voor het te laat is. Eén van hun belangrijkste pionnen is “de Guinea Lord”, een soort van onoverwinnelijke ridder zonder ziel. In zijn zwart harnas ziet hij er uit als een middeleeuwse versie van Darth Vader, en hij is net zo angstaanjagend.

De hoofdrollen bij de genaderidders zijn weggelegd voor Sill Valt en zijn novice Seamus, die later nog een belangrijke rol zal spelen in de eerste cyclus. Net als in de eerste cyclus is het dus weer een allesomvattende strijd tussen het goed en het kwaad. De zin "Het kwaad huist in het hart van de liefde” of het omgekeerde “De liefde huist in het hart van het kwaad” staat nog altijd centraal in deze reeks.

Dit derde deel is zowat een overgangsdeel, de belangrijkste figuren ontlopen elkaar het hele album. De Guinea Lord wordt door zijn eigen bazen op het matje geroepen maar komt daar sterker van terug. Ook Seamus wordt een volwaardig genaderidder, en nadat de fee Sanctus hem in het vorige deel het leven had gered, is zijn haartooi er ook op verbeterd. Dit deel is een lange aanloop naar de verwachte grote finale in het volgende deel.

De tekeningen van Delaby blijven om van te smullen, en laten je van iedere prent genieten! Dufaux kon deze cyclus eigenlijk wel in drie albums afgewerkt hebben in plaats van vier, maar laat dit het leesplezier van dit deel vooral niet bederven.

Hopelijk moeten we weer geen vier jaar wachten op het volgende en afsluitende deel.