Berlijn (Marvano) INT 1 Integraal

Alles wat met de wereldoorlogen te maken heeft, heeft bij mij op voorhand al een streepje voor. Toen deze integrale uitkwam, was mijn interesse dan ook al bij voorbaat gewekt.

Deze trilogie behandelt eigenlijk een veel groter tijdsbestek dan alleen de oorlogsjaren, maar de Tweede Wereldoorlog speelt toch overal een belangrijke rol. Dat kon dus alvast niet meer stuk. Maar zijn de verhalen zelf wel de moeite?

Het eerste verhaal gaat dieper in op de bombardementen van Berlijn, maar dan eens van het standpunt van een crew van één van de Engelse bomvliegtuigen. Het is zelden dat het leven van hen zo eerlijk en dus hard wordt weergegeven. Velen van hen hadden immers geen lange carrière. Ik vond dit een sterk en mooi verhaal, dat nergens overslaat naar melodrama. Het tweede verhaal speelt zich af na de oorlog, wanneer de Koude Oorlog losbarst. Ook dit is een portret van die tijd, maar het voelt toch aan als het iets zwakkere broertje in deze reeks. Het is allemaal samen net iets te onwaarschijnlijk om er volledig in mee te kunnen gaan. Het laatste verhaal speelt zich af jaren na de Koude Oorlog en is een soort van detectiveverhaal, waarbij we op zoek gaan naar hoe het met een aantal karakters uit de voorgaande verhalen is afgelopen. Dit sluit eigenlijk alle verhaallijnen uit de vorige delen mooi af. Het is dan ook een waardige afsluiter voor deze trilogie.

Afgerond, was het eerste verhaal het beste, maar laat dit je niet tegenhouden om het geheel te lezen. Het geeft een verhelderend beeld over verschillende interessante periodes in de Europese geschiedenis. Ik heb toch wel wat bijgeleerd. Belangrijker is dat de verschillende verhalen een mooi geheel vormen, waarbinnen elk verhaal een eigen insteek heeft. Juist daardoor bleef het leuk voor mij om zulk een klepper uit te lezen.

In het kort: 2 uurtjes leesplezier die je toch eens doen stilstaan bij de oorlog en de gevolgen ervan.