Wat wij moeten weten INT 1 Wat wij moeten weten

Eerst een kleine bekentenis: Ik heb nooit gehouden van de tekenstijl van de strip Urbanus. En nu dezelfde tekenaar deze graphic novel maakte, had ik zeer sterke twijfels. Maar ik geloof er in om af en toe iets anders te proberen en dus heb ik deze dan toch maar ter hand genomen.

Halfweg het boek had ik eigenlijk maar één gevoel: dit is intriest. Dat gevoel is de rest van het boek gebleven. Ik vermoed dat er voor veel mensen wel raakvlakken zijn, situaties die ze hebben meegemaakt, voor mij alleszins wel. Maar alles samen.. neen dat niet. We spreken hier over een familie die nooit geleerd heeft om te houden van, maar ook over alcoholisme, zelfmoord en uiteindelijk de dood van de moeder. Ondanks dat ze wel allemaal proberen een familie te zijn, worden ze langzaam maar zeker uit elkaar getrokken. Zoals ik al zei, ik vind het een intriest boek. Niet iets om zo maar even te lezen, maar een boek om te laten bezinken en een nachtje over te slapen na afloop.

Ik vind de tekenstijl nog altijd maar niks, maar het verhaal is sterk genoeg om er gewoon door te lezen. Je wilt gewoon weten of er hoop is voor deze familie. De tekenstijl valt eigenlijk volledig ter zijde eens je in het verhaal zit.

Is het een boek om aan te raden? .. tragisch, intriest maar wel echt.. en toch net iets te donker naar mijn smaak. Ondanks dat het verkocht wordt als een tragikomedie, vind ik het komische niet terug in dit boek. Die laag kan ik ergens wel zien, maar ze is zo dun ten opzichte van de trieste situaties die er onder liggen, dat ze volledig verdwijnt in mijn totaalbeeld van het boek. Paradoxaal genoeg, ben ik toch blij dat ik het gelezen heb: het laat je toe om de zaken in je eigen leven te relativeren.

In het kort: zoals ik reeds vermeldde, tragisch, intriest maar wel echt.