Whispers in the Walls INT 1 Whispers in the Walls

Tsjecho-Slowakije, 1949: Sarah wordt op een rare plaats wakker nadat ze de slachtpartij van haar ouders heeft overleefd. Het is geen echt ziekenhuis, alhoewel er dokters rondlopen. Men probeert haar ook niet echt te helpen, maar vooral te stoppen dat ze ook een monster wordt. Haar ouders zijn immers afgeslacht door een vampier en hij heeft haar ook gebeten. Met alle experimenten die gedaan worden in het 'ziekenhuis' probeert men een medicijn te ontwikkelen tegen de vampieren. Sarah is gegeerd daar ze gebeten is door een vampier die uit de bloedlijn afstamt van de hoofdvampier. Maar deze hoofdvampier kan echter wel telepathisch contact onderhouden met de leden van zijn bloedlijn, ook met Sarah dus.

De mensen van het ziekenhuis proberen haar te overtuigen van hun gelijk, terwijl de vampieren natuurlijk van hun recht op leven (nou ja, het niet dood zijn) hun hoofdargument maken. Na een tijdje blijkt het ziekenhuis geleid te worden door een weerwolf. En we weten allemaal dat het nog nooit goed gelopen heeft tussen deze twee rassen. Sarah zit tussen twee vuren. Gelukkig, mede dankzij de andere kinderen opgenomen in de kliniek, vindt ze haar eigen weg. Maar haar eigen weg kent een bijzonder hoge prijs: van onschuldig kind tot ....

Dit is echt zo een klassiek horror-verhaal, waar je eens kan mee huiveren en dan het boek sluiten in de wetenschap dat het allemaal niet echt is. Het is dan ook een leuk tussendoortje om te verorberen. De tekeningen vind ik bijzonder geslaagd: ze trekken je volledig in het verhaal mee. Van ouderwetse kastelen met geheime doorgangen tot overweldigend woud, van gewelddadige vampiers tot mooie monsters... allemaal zeer netjes neergezet. De tekeningen tillen het verhaal echt wel een trapje hoger.

In het kort: een zeer lekker horrorsoepje.