Swarte comics 1 Leven op orde
2 Leven op orde 2

Je kan er niet naast kijken als je deze bundel vastpakt, in grote letters staat trots vermeld: Winnaar Maarten Toonderprijs 2012. De Maarten Toonderprijs is een oeuvreprijs die wordt uitgereikt aan een striptekenaar die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan het beeldverhaal. Met andere woorden, andere mensen hebben Joost Swarte zijn tekeningen al gekeurd en zeer goed bevonden. Zelf heb ik bijna altijd een gevoel van aversie gehad bij de weinige beeldjes die ik al ooit gezien had. Deze twee boekjes in leporello-vorm (uitgave waarbij de bladen uit één lange, in harmonicavorm gevouwen strook papier bestaan) waren dan ook geschikt voor mij om toch eens beter te kijken naar het werk van deze man.

In deze boekjes vinden we aan de éne zijde een aantal van zijn glas-in-loodramen-ontwerpen en The New Yorker-omslagen. De andere kant toont nog nooit eerder vertoonde pagina's van een nieuwe strip, die 'Niet zo, maar zo' zal noemen. Ik vond het interessant om te zien dat hij inderdaad veel meer gedaan heeft dan strips te tekenen, maar toch waren het vooral deze strippagina's die me overtuigd hebben. Ik heb deze man onrecht gedaan door zijn strips nooit een kans te geven.

Hij hanteert de klare lijn op een uiterst effectieve manier. De bladschikking, de leeslijn doorheen de pagina, de inkleuring... het klopt allemaal. Door de gehanteerde humor en absurditeit kan hij alle mogelijkheden, die de strip als medium kan aanreiken, volledig uitspelen. Ik ben er alleszins van onder de indruk. Is het voldoende om de prijs (14,90 euro) van deze bundel te verantwoorden? Het is alleszins een geweldige introductie tot Swarte, maar ik zou kiezen voor een volwaardige strip. Ik ga alleszins zijn strip, 'Bijna compleet', opzoeken in de stripwinkel.

In het kort: een uiterst aangename kennismaking.