Tramp 5 Koers donker Afrika

Na zijn avonturen in Zuid-Amerika is Yann Calec aan rust toe. Maar ondertussen is hij in het huwelijk getreden en bovendien vader geworden. Er moet dus brood op de plank komen en Calec vindt werk als eerste stuurman op de Ouessant. Dit schip zet koers naar donker Afrika, meer bepaald naar de Franse kolonies aldaar (het verhaal speelt zich in 1951 af). Maar Calec treft het niet met de kapitein. Het is een eersteklas zuurpruim die zijn bemanning om de haverklap lastig valt en geen tegenspraak dult. Eerste halte is Tabou, waar een aantal Kroumen, een stam uit Ivoorkust, aan boord komt. Vervolgens gaat het naar Frans Congo, waar een lading rondhout op het schip geladen moet worden. Dit is natuurlijk een werkje voor de Kroumen, wegens te zwaar en gevaarlijk voor de blanken. Door de koppigheid van kapitein Avron komt een van de slaven om het leven. De kapitein doet trouwens vreemd wanneer er een non aan boord komt. Hij mijdt angstvallig elk contact met haar. Wanneer Calec opnieuw door de kapitein wordt beledigd, slaat hij hem in het ruim bewusteloos. De volgende dag blijkt het levenloze lichaam van Avron op de bodem van de oceaan te liggen. Calec gaat op onderzoek uit en doet enkele verrassende ontdekkingen.

Koers donker Afrika is het eerste deel van een nieuwe cyclus. Het zou een beetje oneerlijk zijn het album te vergelijken met het vorige. Belle Helène was een ontknoping van een spannend verhaal. In Koers donker Afrika moet alles nog beginnen. Er zijn nieuwe personages, situaties en gebeurtenissen. Dit in gedachten houdend, overtreft het album alle verwachtingen. Jean-Charles Kraehn, bekend van het schitterende De Sprinkhaan en het doordeweekse Spoorloos, laat zien dat hij een voortreffelijk scenarioschrijver is. Al van de eerste bladzijde wordt duidelijk dat er spanningen aan boord van de Ouessant zijn. Het is dan ook te verwachten dat de kapitein het einde van het album niet zal halen. Zeker wanneer ook de tovenaar van de Kroumen zijn dood voorspelt. Maar gelukkig blijft het een raadsel wie Avron vermoordde en vooral waarom. Het doet mij reikhalzend uitkijken naar het vervolg en het zou me niet verwonderen dat dit nu juist de bedoeling van Kraehn was. Buiten een spannend verhaal is Koers donker Afrika nog leerrijk ook. Kraehn laat en passant zien hoe het westen zijn kolonies plunderde. Maar met een uitmuntend scenario alleen heb je nog geen goed stripverhaal. Gelukkig heet de tekenaar Patrick Jusseaume en hij slaagt erin het niveau van de tekeningen in vergelijking met de vorige albums nog op te krikken. Door de warme inkleuring merk je meteen dat het verhaal zich in Afrika afspeelt. Jusseaume werd trouwens geboren in Abidjan, de hoofdstad van Ivoorkust. Met de nieuwe Tramp begint het stripjaar 2001 uitstekend. Dat belooft!