Apostata 4 Paulus Catena

Paulus Catena of Paulus-met-de-kettingen hebben we al even zien opduiken in deel drie van Apostata. Daar kreeg de "brave" man een zeer korte rol toebedeeld, namelijk de moord op de slavin/voorproefster. Deze slavin was de ondergeschikte van de zwangere echtgenote van Julianus, Helena. In deel vier, dat zijn naam draagt, blijkt die rol niet veel groter te worden. Paulus Catena, mag gedurende enkele bladzijden zijn wreedheden laten zien waarvoor hij bekend staat om daarna voor de rest van de reeks opgedoekt te worden.

Julianus, op handen gedragen door zijn leger en uitgeroepen tot Caesar van het westen, zint op wraak na de moord op zijn zwangere vrouw. Hij is er vast van overtuigd dat zijn Keizerlijk oom de opdrachtgever is. Na lang overleg is er bijgevolg maar één oplossing tussen hem en Constantinus. De afgezant van Constantinus stuurt hij met een kluitje het riet in, terwijl hij ondertussen een invasie plant.

Julianus heeft Primigeria terug naar haar vader gezonden. Een leven naast hem zou op niets uitdraaien. Zij vertrekt met al haar schuldgevoelens onder begeleiding van Milius terug naar huis, niet wetende wat haar daar te wachten staat.
Constantinus heeft ondertussen ook niet stilgezeten en heeft eindelijk kunnen scoren bij zijn nieuwe echtgenote. Een zoon, zijn zoon, de opvolger kan elk moment geboren worden en het prachtige Romeinse Rijk aanschouwen.

Ken Broeders is momenteel, voor mij persoonlijk, de Belgische tekenaar met de meeste vakkennis. De evolutie die hij heeft gemaakt door de jaren heen, als je deze reeks vergelijkt met Voorbij de Steen, is magnifiek. Waar hij vroeger wat last had met de morfologie van de personages en perspectieven is er daar in Apostata niets meer van terug te vinden. Ook het feit dat hij voor alles in de strip zorgt: scenario, tekeningen, inkten, kleuren en belettering, is een pluim op zijn hoed. Ongelooflijk wat een veelzijdig man dit is.

Apostata is geen klassiek Romeinenverhaal. Je kan het niet vergelijken met de statische en oubollige Alex en soortgenoten, maar moet je eerder in het schap van de moderne en alom geprezen reeksen als Murena en Cassio gaan zoeken. De manier waarop Ken Broeders het Romeinse Rijk in beeld brengt laat deze periode zien als een rauwe, ruwe, donkere, bijwijlen romantische maar vooral gewelddadige periode. En laten we duidelijk zijn, zo was die periode ook op enkele kleine rustpauzes na zoals onder Keizer Augustus. Volgens mij een zeer waarheidsgetrouw beeld van hoe het reilen en zeilen binnen de muren van deze alleenheerschappijen moet geweest zijn.

Bovendien werkt Ken Broeders met een hoofdverhaal gecombineerd met de persoonlijk verhalen van sommige hoofdpersonages (in dit deel voornamelijk Primigeria en Milius). Deze worden door de delen heen meer en meer uitgewerkt en vormen een geheel met de verhaallijn. De sterkte en zwaktes van die personages worden nog eens extra in de verf gezet tegen de achtergrond van de vete tussen de twee Caesars. Prachtig hoe dit allemaal gecombineerd wordt.

Hopelijk is Standaard Uitgeverij niet van plan om, na Betty & Dodge en Jump, ook deze serie mettertijd af te voeren voor we een afgerond verhaal hebben. Daar is het tekenwerk en het scenario niet alleen te goed voor, maar bestaan er nog te veel uitvalswegen om van deze serie een langlopend, niet vervelend verhaal te maken. We leven op hoop en maken bij deze een kleine kniebuiging naar de uitgever.