De kleine prins (Standaard / Ballon) 3 De planeet van de muziek

'Le petit prince' van Antoine de Saint-Exupéry werd geschreven in 1943 en is het meest vertaalde Franse boek ter wereld. Enkele jaren geleden verzamelde Olivier d'Agay, neef van Saint-Exupéry, vele miljoenen euro’s om een 52-delige animatieserie te maken van dit magische sprookje. Vanaf eind 2011 is deze serie te zien op Ketnet en sedert dit jaar is de vertaling van de stripreeks die gebaseerd is op de animatiereeks ook een feit. Standaard Uitgeverij bracht reeds 4 albums op de markt, waarvan “De planeet van de muziek” het derde deel is.

Het verhaal is vrij eenvoudig van opzet: het kwade of slechte wordt vertegenwoordigd door de slang en het hoofdpersonage, de Kleine Prins moet zorgen dat de muziekplaneet niet ten onder gaat aan een alles omvattende oorlog tussen de Utiërs (het muzikale volk) en de Stampers (het bloemenvolk) die elkaar al vele jaren niet kunnen uitstaan. Hierin wordt hij bijgestaan door Vos, een trouwe kameraad.
Dit is overduidelijk een kinderstrip, zoals ook de animatieserie louter gericht is naar een jeugdig publiek. Het moraliserende aspect is alom tegenwoordig en de makers willen duidelijk een boodschap overbrengen naar hun lezertjes. Dit boek is daarom zeker niet minder goed. Het eenvoudige opzet maakt dat een breed publiek de reeks zal kunnen begrijpen én smaken. Voorts is het beperkte aantal personages en de eerder trage opbouw erg duidelijk. Je loopt zeker niet verloren in een overvloed aan details en meer voorkennis dan er op de eerste 2 pagina’s staat, is er ook niet nodig.

De tekeningen stralen een solide en professionele sfeer uit. Men geeft duidelijk de nodige aandacht aan de afwerking en de inkleuring. Het houtskooleffect waarmee men de lijnen uitzet, bezorgt samen met het decor, het geheel een passende sprookjesachtige sfeer. Het geheel zorgt voor een aangename leeservaring.

Besluit: een degelijk album waar heel wat kinderen deugd van zullen hebben. Indien deze vertalingen het verhoopte succes hebben, mogen we ons alleszins aan nog heel wat materiaal verwachten, gezien de 52-delige animatiereeks.

Lees zeker ook de recensies van deel 1 en deel 4!

Tot slot, voor de geïnteresseerden: Ketnet heeft een tekenwedstrijd uitgeschreven rond De Kleine Prins Lees er alles over op http://www.ketnet.be/wedstrijd/de-kleine-prins (wedstrijd tot 15-11-2012).