De lokroep van de roots 1 Harlem

Het gebeurt niet zo heel dikwijls, maar soms word ik aangenaam verrast door een strip. 'De lokroep van de roots' is er zo eentje. De beschrijving van Daedalus sprak me niet zo aan, maar door gewoon de eerste pagina's in de stripwinkel te lezen wist ik al dat ik hem ging meenemen. Het verhaal is gewoon te goed om te laten liggen.

Met de Jim Crow-wetten wordt verwezen naar het geheel van wetten in de USA die rassenscheiding legaliseerden na 1890. Deze wetgeving was er vooral op gericht Afro-Amerikanen gescheiden te houden van de blanke burgers, bijvoorbeeld door middel van aparte restaurants, parken en openbaar vervoer. Vanaf het tweede decennium van de 20e eeuw begon het Hooggerechtshof de Jim Crow-wetten stukje voor stukje ongrondwettelijk te verklaren. De Jim Crow-wetten werden definitief overal onwettig met de invoering van de Civil Rights Act 1964, die bepaalde dat discriminatie in openbare gelegenheden verboden was.

Tegen deze achtergrond speelt dit verhaal zich af. In 1920 was er nog sprake van een strikte scheiding tussen blank en zwart. Anna, het hoofdpersonage, is een halfbloed met een blanke vader en een zwarte moeder. Ze is opgegroeid binnen de zwarte gemeenschap te Harlem, onder voogdij van haar zwarte tante en oom. Haar ouders zijn immers enkele maanden na Anna's geboorte gedood vanwege de haat die gekoesterd wordt voor gemengde koppels. Het doorbreken van de grens tussen rassen heeft een prijs en die was hard. Ook nu nog, als halfbloed ondervindt ze dit bijna dagelijks. Dan blijkt plots dat haar blanke vader helemaal niet gestorven is en ondertussen een bekend jager van Afrikaans wild is geworden. Anna trekt op onderzoek naar Afrika, want daar is hij voor het laatst gezien. Maar natuurlijk is het verhaal niet zo eenvoudig als hier beschreven. Toch ga ik niet alles verklappen, lees vooral zelf het boeiend verhaal.

Naast het vlot lopend en sterk verhaal, zijn de prachtige tekeningen een tweede reden om deze strip aan te schaffen. Er is zoveel sfeer en gevoel gestopt in de tekeningen en inkleuring dat je je volledig kan inleven: van een swingende jazz-club tot een traditioneel buurrestaurant, van de duistere maffia-wereld tot de impressionante wintertuin van het Museum van Natuurgeschiedenis. Het is allemaal met hetzelfde gevoel van levendigheid weergegeven. Ongetwijfeld is het hierdoor allemaal iets romantischer voorgesteld dan het in realiteit was, maar het contrasteert juist daardoor net zo hard met het constante racisme dat overal aanwezig is.

In het kort: een aanrader.