Trent 8 Kleine Trent

Pas getrouwd en zijn vrouw gaat er al vandoor. Niet dat Trent en Agnes ruzie hebben. Maar een familielid van Agnes ligt op sterven in het verre Engeland en Trent is weer de loner van vroeger. Niet voor lang, want hij krijgt een opdracht. Ene Emily Taylor, dochter van een senator, heeft wel ruzie met haar man (een schrijver met een drankprobleem) en trekt met haar zoontje, Jeremy, naar haar vader. Trent moet het tweetal begeleiden, want Rodney, zo heet de ex van Emily, wil niets van een scheiding weten en dreigt Emily te doden en zijn zoon te ontvoeren. En het zal je wellicht niet verwonderen dat Trent tijdens de reis zijn handen meer dan vol heeft met deze Rodney. Geen eenvoudige opdracht, want Trents gedachten zijn elders. Hij ontving een brief van zijn wederhelft, maar na een ongewild bad is de brief onleesbaar geworden. Hij kan nog net de woorden blijde gebeurtenis lezen en is ervan overtuigd dat zijn vrouw zwanger is.

Kleine Trent is zeker niet het beste album van de serie. Het verhaal is nooit spannend, de plot voorspelbaar. De sfeer van de eerste albums, waarin Trent met zijn paard en hond de rust en orde poogde te handhaven in kleine dorpjes en weidse sneeuwvlaktes, is wat verdwenen. Maar toch straalt ook dit album een zekere rust uit. Niet in het minst door de vakkundige tekeningen van Leo en de warme inkleuring door Alluard. De personages zijn nog steeds houterig getekend, maar omdat er weinig vaart in het album zit, valt dit niet zo op. Kortom, een klassiek opgebouwd verhaal, met wat meer aandacht voor het gevoelsleven van de personages dan voor harde actie. Nog goed nieuws voor wie op zoek is naar het eerste (uitverkochte) album van Trent: De dode man wordt in januari herdrukt.