Trollen van Troy 16 Trollenhaar

- Wat de trol ben je nu weer aan het trollen! – Helemaal niets, ik was juist in het bos wat aan het trollen! – Hoezo, juist wat aan het trollen? – Nou, ok dan. Er liep daar een blauw trolletje met blond haar, ongeveer even groot als ik, met een rare witte muts op en heb haar een trol verkocht en haar dan opgetrold samen met Pofferdom. Het was een raar, maar lekker blauw trolletje.

Dit zet zowat de toon in dit tweede deel van het tweeluik – haarballen & trollenhaar – in de serie van de Trollen van Troy. (Bij deze beloof ik plechtig dat ik het woord TROL niet verder meer zal gebruiken in dit relaas. :D ) In het eerste deel was ik serieus teleurgesteld, Arleston slaagde er volgens mij al enkele albums niet meer in om origineel uit de hoek te komen. Hij refereerde wat te veel naar andere reeksen en was de originaliteit, die onze harige vrienden uniek maakt, wat uit het oog verloren. Maar het kan verkeren zegt men altijd. In dit album herpakt hij zich en na een smurftastische verwijzing wordt zowaar het verhaal weer interessant, vooral omdat het onze helden zijn die het mooie weer uitmaken en hoofdrolspeler zijn. Dat er hier en daar nog een kleine verwijzing zit, stoort dan niet meer zo hard.

Dat Mourier soms wel tegen een hels tempo aan het werk gaat zien we nog steeds, zijn karakters zijn tegen een te hoog tempo getekend waardoor het detail wat zoek is. Het is allemaal wel herkenbaar en de inkleuring is nog steeds top kwaliteit maar het voelt niet meer af. Het klink misschien allemaal wat te negatief, en dat is niet echt de bedoeling hoor, het is gewoon spijtig dat hij er niet meer tijd voor neemt / kan nemen. Laat dat verder de pret niet drukken, de grappen en grollen komen er wel nog heel goed door.

Waar ik eerst teleurgesteld was, heeft dit tweede album veel goedgemaakt en als tweeluik kan ik dit nu afsluiten met een beter gevoel. Ik hoop dan ook ten stelligste dat de nieuw gevonden originaliteit van blijvende aard is.