Insiders 2.1 Drugs Business

Om eerlijk te zijn, ik kende de serie niet voor ik deze strip in handen kreeg. De eerste pagina's geven (gelukkig) een korte samenvatting van seizoen 1 weer, waardoor het niet zo heel veel moeite kostte om het nieuwe verhaal te kunnen volgen. Seizoen 1 introduceerde Najah. Zij had zich aangesloten bij de Tsjetsjeense rebellen, maar voelde zich daar steeds minder en minder thuis. In de USA werd er op dat zelfde moment een geheim project, Insiders, opgestart door Dick Matthews, een ex-directeur van de CIA. Hij wist wie Najah echt is en liet haar ontvoeren. Ze werd gedwongen om deel te nemen aan dat nieuwe project. Het doel van Insiders was infiltreren op het hoogste niveau van de criminele wereld. We spreken dan van de Grote Raad (het overlegplatform tussen de grote criminele families van over heel de wereld). Ze slaagde daar in en kwam door een samenloop van omstandigheden zelfs aan het hoofd te staan van die Grote Raad. De vraag voor seizoen 2 is dan ook of ze kiest voor de goede of slechte zijde.

In dit eerste deel worstelt ze met die vraag. Er zijn voor- en nadelen aan beide opties. Het wordt nog bemoeilijkt omdat enerzijds niet elke familie van haar houdt (om het zacht uit te drukken) maar anderzijds ook omdat Matthews vermoord is. Niemand van de 'goede' zijde weet eigenlijk nog wie ze is of zo lijkt het toch voor haar. Natuurlijk komt op de kernvraag geen antwoord in dit deel, maar het speelveld wordt wel volledig opengetrokken. Verraad en loyaliteit zijn het wederkerend thema in dit deel... maar dat kunnen we ook verwachten nu Najah zo'n gevaarlijk spel speelt.

De cover van deze strip sprak me niet zo aan. Maar gelukkig zijn de tekeningen binnenin van een hoger niveau. Ik ga niet zeggen dat er pareltjes tussen zitten, maar het is van een functioneel niveau dat wel past bij het verhaal.

In ieder geval is mijn nieuwsgierigheid gewekt. Het lijkt niet zo zeker dat ze toch aan de goede zijde blijft. Het is zelfs niet zeker dat ze zal overleven, gewoon door de hoeveelheid obstakels die op haar weg zijn gesmeten. Ook al heb je het vermoeden dat ze wel zal overleven, is die vraag toch een beetje aanwezig. Met andere woorden, ik kijk uit naar nummer 2.

In kort: een spannende introductie tot seizoen 2.