Tovenarij 3 Gevaarlijk spel

Guarnido, de tekenaar, is een druk bezet man. Doordat hij aan meerdere reeksen, zoals Reiziger en Blacksad, werkt kwam dit laatste deel achteraan op de prioriteitenlijst en dienden we enkele jaren te wachten op het slot. Dat deze reeks in Frankrijk en Vlaanderen niet zo een groot succes is geworden, zoals verwacht werd door zowel auteurs als uitgeverij, zal ook wel meegespeeld hebben. Desalniettemin mogen we gelukkig zijn dat ze de reeks – in een drieluik uitvoering – hebben afgerond. Andere reeksen hebben zoveel geluk niet.

Over het scenario waren we in de vorige delen al lovend (zie hier) en de vraag is uiteindelijk of Teresa Valero er in geslaagd is dit laatste deel ook zo luchtig en grappig te maken. Het antwoord is een volmondig ja! Dat er verwijzingen naar vele andere strip en bekende personages inzitten, kan je in dit deel zelfs volledig door de vingers zien. Het is immers de originele manier waarop al deze personages geïntegreerd worden in het verhaal en al de komische situaties die daaruit vloeien, die je zullen doen lachen. Dat het niet zo een moeilijk verhaal is dat je leest was al geweten. Dat er een vette knipoog inzit naar John Long Silver of Jack Sparrow (schrappen wat niet past) is uiteindelijk leuk meegenomen.

En dat het natuurlijk niet alleen het werk is van Valero dat weet je, ook Guarnido toont zijn kunnen in ware robbedoes stijl. De tekeningen zijn eenvoudig en jeugdig maar met spitsvondigheid uitgevoerd. De volledige-pagina-tekeningen zijn een leuk tijdverdrijf en redelijk origineel. De inkleuring is on-par en werkt het grafisch geheel dan ook af.

De 3 albums van tovenarij zijn vandaag (aan een democratisch prijsje) nog breed verkrijgbaar en het zou dan ook zonde zijn dat je deze niet cadeau krijgt of geeft met de pakjes-periode die eraan komt. Want plezier en een lach geven of krijgen, dat is wat deze Tovenarij inhoudt!