Marsupilami 26 Santa Calamidad

Eventjes een quizvraag: waar staat het woord Marsupilami voor?
Het is een samen gooien van Marsupialia (ofwel buideldieren), het Franse poil (vacht), het Franse ami (vriend) en Pilou Pilou (een personage uit Popeye, waar Franquin als kind fan van was). Zo, nu weet je dat ook weer al. Ja, ja, Marsupilami is geen buideldier... ik heb toch nooit beweerd dat de uitleg logisch ging zijn?

In de Marsupilamireeks draaien de verhalen rond een Marsupilamigezin, een koppel met drie kindjes, en een (semi-)wetenschapper Hector en zijn tante Diana (een echte onderzoekster). De vrouwelijke leden, mama Marsupilami en tante Diana zien we niet veel in deze aflevering. De anderen zijn eigenlijk op een queeste om zo vlug mogelijk terug thuis te geraken. Helaas, worden ze eerst getransporteerd naar het verre verleden met Spaanse conquistadores. Deze veroveraars willen natuurlijk een grote buit mee terug naar Spanje nemen, alleen is die er niet. Hoe gaan ze er voor zorgen dat de Spanjaarden toch omdraaien? En hoe geraken de Marsupilamis en Hector terug thuis?

De titel van de strip Santa Calamidad geeft ons al een eerste waarschuwing: heilige ramp. Ook andere benamingen gebruikt in de strip onthullen kleine weetjes over de situatie. Ze zijn op zich niet essentieel om het verhaal te begrijpen, maar zijn dikwijls wel leuk gevonden. Het verhaal zelf zit vol met situatiehumor en grappige intermezzo's, terwijl het hoofdverhaal ondertussen verder loopt. Toegegeven: niet alle grappen zijn even goed gevonden, maar het gevoel na het sluiten van deze strip is toch sterk overhellend naar de humoristische zijde. Verwacht ook geen realistisch verhaal. Hoe zou dat kunnen met een verzonnen dier dat op een of andere manier toch de mensen kan verstaan en er mee kan communiceren? En laten we niet vergeten dat het elke tegenstander kan overwinnen met zijn staart... ook niet echt realistisch, niet waar? Het verhaal is met andere woorden perfect voor kinderen en hun fantasievolle wereld, maar tevens ook voor de iets ouderen onder ons die gewoon een half uurtje plezier willen beleven.

In het kort: ik blijf de Marsupilami een geweldige vondst vinden van Franquin, waar ik hem bij deze toch nog eens voor bedank.