Voetbalgek! 3 Deel 3

Wielergek! 3 Deel 3

Ik kom uit een rood nest, in de zin dat ik opgegroeid ben in een gezin waar men nogal hevig pro-Standard is (we hebben het hier, uiteraard, over de voetbalploeg Standard). De enige keuze die men had was of niks, maar dan ook echt niks, met voetbal te maken willen hebben of willens of niet supporter te zijn van den standard. Dus ja... rood hé. Vurig rood.
Voetbalgek is een gag-strip die de draak steekt met die 'passie' voor voetbal. De kern van de strip wordt gevormd door een amateurploeg en hun voorzitter, die probeert een winnende ploeg te vormen. Maar zoals het in gag-strips hoort, loopt het allemaal verkeerd, wat men ook probeert.
Ik weet dan ook niet of het echt een goede zaak is dat ik kan zeggen dat bepaalde taferelen me heeeeeeel bekend voorkwamen. Feit is dat ik regelmatig instemmend zat te knikken bij de opzet-fase van de gag. Gelukkig gaat het orgelpunt net iets verder dan de realiteit en barstte ik dan ook regelmatig uit in lachen. Alhoewel nu ik er over nadenk, sommige situaties hadden nog gekund ook... uit bijgeloof iemand opsluiten.. oh ja, zeker weten... had mogelijk geweest. Maar goed, meestal is het net een beetje over-the-top voor de realiteit en net juist voor een gag. Voetbalgek is absoluut herkenbaar en voluit grappig, een uiterst geschikte combinatie die ik zeker kan smaken.

Wielergek, je voelt hem al aankomen, is een gag-strip over.. juist ja, wielrennen. Een amateurploeg probeert wedstrijden te winnen. Helaas wil het maar niet lukken.. en zo ontstaan gags. Ook hier komen er wel bekende situaties naar voor: van die supporters langs de weg die net iets te enthousiast zijn, of een bevoorrading die net anders loopt dan verwacht.. we kennen het allemaal wel van de tv. En toch stelde ik vast dat ik bij deze net iets minder lachsalvo's loste dan bij Voetbalgek. Daar tegenover staat dan weer dat Wielergek meer speelt met de achtergronden: we komen Ballon zelf tegen op de rotonde of een vermelding van Tom Boonen in één van de laatste gags of.. Er zijn wel een aantal leuke verwijzingen te vinden. Dit zorgt voor een speciaal laagje onder de gags, waardoor je de pagina's toch nog eens extra goed bekijkt om zeker te zijn dat je alles gezien hebt.

Beide strips zijn aangenaam tijdverdrijf, die voor de meesten van ons best wel herkenbare situaties bevatten. Ze zijn dan ook uiterst geschikt om een dood uurtje op te vullen. Als je een fan in huis hebt van één van de twee sporttakken, is de bijhorende strip een aanrader. Zelfs indien niet en je gewoon zulk een persoon in de buurt hebt, is het aanrader maar dan vooral voor je zelf. Je zal gniffelen van plezier.