De Schorpioen 10 In de naam van de zoon

De Schorpioen is een reeks die me reeds van bij het begin enorm kon bekoren. Doorheen de eerste 9 albums is dat gevoel nooit veranderd.
Het vorige deel, Het masker van de waarheid, hield een enorme belofte in: het 10de deel zou eindelijk een licht werpen op de afkomst van de man met het duivelse teken op zijn schouder. Lost dit album inderdaad de verwachtingen in? En komt er een einde aan deze zeer succesvolle serie?

Marini en Desberg kunnen nog steeds de schwung in hun verhaal houden. De nodige onthullingen en vertellingen worden gemengd met passende actiescènes en een snuifje sex. Kortom, alles wat een goed album voor een groot publiek in zich moet hebben. In dit album wordt de hoofdverhaallijn doorsneden door enkele oude gebeurtenissen waarin Desberg de verklaring geeft voor de huidige situatie waarin de protagonisten zich bevinden. Ook de relaties tussen enkele van de oude families en de onderlinge verhoudingen tussen de laatste telgen van het nageslacht van de familie Trebaldi wordt duidelijker. Er wordt met andere woorden héél wat onthuld. Dat de auteurs geen zin hadden om een punt te zetten achter hun geesteskind en nog veel ideeën hebben voor komende delen, blijkt duidelijk uit de laatste bladzijden. Maar geen vrees: de fans hun geduld wordt beloond met deze tiende episode en zullen het boek niet gefrustreerd of ontgoocheld aan de kant leggen.

De tekeningen van Marini hebben nog steeds niets van hun kwaliteit ingeboet. Details zijn alom tegenwoordig, zonder dat ze de bladspiegel domineren. Gezichten worden erg goed in beeld gebracht waardoor de emoties van de in beeld gebrachten mooi uitkomen. Ook het kleurenspectrum is goed gekozen en past bij de sfeer van het tijdsbestek waarin alles zich afspeelt.

Besluit: wie de reeks kent en ervan houdt kan maar één ding doen en dat is dit album aanschaffen. De auteurs zijn hun belofte nagekomen. Een episode is afgesloten. Maar dit betekent geenszins het einde van deze reeks. Hopen maar dat volgende delen het niveau kunnen aanhouden.Er zijn alleszins meer dan voldoende mogelijkheden om boeiende vervolgen te kunnen produceren...