Godfried van Bouillon (Servais) 1 Deel 1

Servais is voor mij altijd een beetje gokken. Af en toe raakt hij alle snaren perfect en soms is het gewoon slecht. Dat stopt me in ieder geval niet om elke keer opnieuw zijn strips een kans te geven, immers als het allemaal goed zit, is het ineens ook een meesterwerk. En dus heb ik Godfried van Bouillon deel 1 opgepakt.

Godfried van Bouillon, hertog van Neder-Lotharingen, was één van de leiders van de Eerste Kruistocht naar het heilige land (Jeruzalem). Hij zou na de verovering uitgeroepen worden tot de eerste koning van het Koninkrijk Jeruzalem maar weigerde dit, eens het zover was. Hij aanvaardde wel de titel Advocatus Sancti Sepulchri (beschermer van het Heilig Graf). Slecht één jaar heerste hij over Jeruzalem. Hij werd toen vergiftigd, waardoor het tevens ook zijn laatste levensjaar was.

Dit stripboek vertelt ons het verhaal van Godfried (anders had het wel een andere titel gehad, niet waar?) slechts in stukjes en bij beetjes. Het zijn eigenlijk herinneringen van twee personen die terug naar boven worden gehaald. Een oorlogsfotograaf, afkomstig van Bouillon, ontmoet op zijn tentoonstelling te Brussel een oud klasgenootje, Mady. Al vlug halen Benoît en Mady herinneringen op aan hun jeugd en aan de stiekeme verliefdheid op elkaar. En zo zijn we terug bij Godfried. De herinneringen geven ons een beeld van het enorme contrast tussen de ideale wereld van Godfried, geschetst in de geschiedenisles, en de racistische houding van velen ten opzichte van Benoît omdat hij een donkerder kleurtje had dan de andere leerlingen.

We weten wel hoe het gaat aflopen met Godfried, niet zo goed, maar niet hoe het met Benoît en Mady gaat eindigen. Gaan ze allebei terug naar hun vertrouwde wereld of nemen ze een risico? Of gebeurt er nog iets onverwachts? Afwachten tot het tweede deel van dit verhaal.

Over de tekeningen van Servais valt eigenlijk niet veel te vertellen. Ze zijn schitterend. Op de juiste momenten zijn ze heel warm en op andere momenten juist koud, afhankelijk van wat het verhaal vraagt. De inkleuring speelt hierbij een belangrijke rol en het zit gewoon allemaal juist. Het is nog net te vroeg om van een meesterwerk te spreken, want ik wil eerst het tweede deel lezen, maar het potentieel ervoor is alvast aanwezig.

In het kort: zeer blij dat ik deze opgepakt heb.