Nico 3 Femmes fatales

Dit derde deel van Nico bouwt eigenlijk verder op het vorige verhaal. Alhoewel de eerste twee albums een afgewerkt tweeluik vormen, werd er toen al verwezen naar operatie “femme fatale”, die toen in werking was gezet. “Toevallig” heet dit derde deel net zo.

Op het einde van het vorige album werd Nico herenigd met haar moeder. Helaas voor Nico en haar pleegvader Moog, blijkt Helen von Braun niet de echte moeder van Nico te zijn maar wel een Russische spionne. Ze is in het land met een duidelijk doel voor ogen: via Timothy Smith, een ex-marinier die samen met Moog diende in de Tweede Wereldoorlog, wil ze achter de waarheid komen van “operatie paperclip”. Die stond onder leiding van Moog en had de bedoeling om Duitse wetenschappers te laten overlopen naar de Verenigde Staten. Vooral Arthur Rudolph kan op de belangstelling rekenen van agente X.

In dit deel wordt de herkomst van Nico uit de doeken gedaan, maar de fun van dit verhaal zit hem vooral in de retro-futuristische wereld waarin deze reeks zich afspeelt. Door de wetenschappelijke sprongen voorwaarts, die mogelijk waren met het gebruik van de technologie van de gecrashte vliegende schotels uit de eerste delen, krijgen we een alternatieve versie van de wereld uit de jaren zestig voorgeschoteld. Technologisch staat deze wereld verder dan onze jaren zestig, maar de typische sixties sfeer en de koude oorlog zijn wel bewaard gebleven. De tekenstijl van Berthet past dan ook perfect bij deze reeks! Naast de actie is er ook ruimt voor humor met knipogen naar Blake en Mortimer en de sixties poppenserie “Thunderbirds”. Zo begint het verhaal in de cinema met de vertoning van de 3D-filmversie van “het gele teken”, ook professor Mortimer of zijn dubbelganger, zien we terug als Duitser wetenschapper.

Na het eerste deel van deze reeks had ik bijna afgehaakt, het leek maar eventjes leuk om een retro-futuristische strip te maken waarbij je nogal wat bekende personen uit die tijd de revue zag passeren. In dit derde deel is deze futuristische wereld met vliegende auto’s echt een decor geworden waar je aan gewend raakt, en krijgt het verhaal eindelijk de bovenhand. De tragische familiegeschiedenis van Nico staat centraal, niet meer alle gadgets, al blijven die wel leuk om zien. Een positieve evolutie dus!