Niet zo, maar zo! INT 1 Niet zo, maar zo!

Het boek “Niet zo, Maar zo” van Joost Swarte bevat afleveringen van de gelijknamige serie die verscheen in “De blauw geruite kiel”, een jeugdbijlage van Vrij Nederland (een Nederlands opinieweekblad). Eigenlijk betreft het hier meer dan 300 bladzijden dubbelcartoons, waar de linker bladzijde de “Niet zo” en de rechterbladzijde de “Maar zo” bevat. Tussen 1985 en 1991 werden de cartoons ook reeds uitgegeven in 5 afzonderlijke albums.

Wie dit boek in huis haalt, leest best de inleiding vooraleer aan de eigenlijke cartoons te beginnen. De leeservaring is stukken beter als je de raad die daarin gegeven wordt, opvolgt: eerst de ondertekst lezen van de linker bladzijde, dan de tekening bekijken en de tekstballonnen lezen om tenslotte hetzelfde te doen met de rechter bladzijde. Op die manier zijn er nuances die je anders ontgaan.

De titel, samen met de ondertitel “Lotsverbetering in 150 lessen” zegt al een beetje waar we ons aan kunnen verwachten. In telkens 2 cartoons (met een bijhorende tekst die de situatie omschrijft) toont de auteur ons hoe veel zaken ook anders kunnen. Dat dit niet serieus te nemen is, lijkt me vanzelfsprekend. Doorheen het album behandelt Swarte heel uiteenlopende, maatschappelijke, situaties en evenementen die een weerspiegeling zijn van zaken uit ons dagelijkse leven. Niet alles is steeds even herkenbaar, waarschijnlijk door het feit dat het tekeningen betreft van de jaren ‘80 uit de vorige eeuw. Dit merk je trouwens ook aan het gebruik van de oude munteenheid ‘gulden’ die sporadisch opduikt in de teksten. Toch biedt de auteur ons meer dan genoeg stof om mee te lachen én om over na te denken. Het is duidelijk dat de auteur niet zomaar humor wil brengen, maar een grond wil bieden om ons stil te laten staan bij bepaalde vooroordelen, reacties, maatschappelijke fenomenen, (levens)vragen,...

De tekeningen bevatten veel details die je kan ontdekken als je de tijd neemt om aandachtig de prenten te bekijken. Bovendien is elke bladzijde voorzien van een extra tekeningetje in de linker of rechter onderhoek. Al die details, maar ook het feit dat je als lezer zoveel mogelijk verschillen zoekt in beide cartoons, maken het bijna onmogelijk om snel dit boek door te lezen/kijken.

Besluit: dit behoorlijk lijvige boek van Swarte zorgt voor heel wat uurtjes ontspanning. Het is geen lectuur om in 1 keer uit te lezen, maar vormt een uiterst amusant tussendoortje -om zo nu en dan vast te nemen- waarmee heel wat gelachen kan worden.