Amulet 3 De wolkenspeurders

Emily is een hoeder van de steen. Dit is niet zo maar een steen, neen het is er eentje met magische krachten die de gebruiker ervan probeert te overheersen… inderdaad, een gevaarlijk item dus. De elfenkoning, Emily's aartsvijand ondertussen, is zulk een persoon dat bezeten is door de magische krachten van zo een kleurrijke, blinkende steen. Hij probeert koste wat kost Emily en haar vrienden uit Ciëlis weg te houden en schuwt er niet voor om de beste huurmoordenaar in te schakelen.

Kazu Kibuishi, verteller en tekenaar, heeft volgens mij één van de jeugdreeksen van het jaar in handen als dirigent. Grafisch is het een mix van simplistische getekende personages met complex en detailrijke achtergronden. De karakters zijn niet op zijn Jommekes of Suske & Wiske’s simplistisch, daarvoor is de inkleuring wat complexer. Het is de fijne lijn die hij gebruikt en de mindere details in het aangezicht tegenover de pareltjes van achtergronden of volledig paginavolle decors die hier het toontje zetten en zo het album jeugdig maken.

Deze reeks kent nog maar 3 albums in het Nederlands maar het verhaal laat je niet ongeroerd en gaat vooruit zoals een zeppelin tijdens een milde storm. Waar je in het eerste album nog wat problemen had met de kadrering en invulling van het verhaal gaat het hier al heel wat vlotter.

Voor jonge tieners is dit album een festijn, het enige probleem dat ik hier bij heb is de toch wat hoge aanschafprijs voor dit weliswaar prachtig afgewerkt album. Heeft Silvester hier niet zijn doelpubliek een beetje te welvarend voorgesteld? Wat het ook zij deze Amulet is avontuur met grote A!