Game over 8 Cold case

Game over is de prettig gestoorde spin-off van Kid Paddle waarin de kleine barbaar, het favoriete figuurtje van Kid, de hoofdrol speelt. We zitten hierbij constant in een computerspelletje, en dit al acht albums lang! Je vraagt je misschien af waar de auteurs al die inspiratie blijven halen, want iedere grap is eigenlijk een variant op hetzelfde thema: de barbaar probeert een jonkvrouw te redden om samen met haar het volgende level van de game te bereiken, maar er gebeurt altijd wel iets waardoor dit niet lukt.

Het antwoord op deze vraag is heel simpel: op de website van Game Over kan je zelf je ideeën posten. Als dat scenario wordt aanvaard krijg je er zelfs nog 400 euro voor, toch een leuke bijverdienste, en zo help je zelf mee om de grappen fris en origineel te houden! De auteurs hebben blijkbaar wel veel succes met deze manier van werken, want drie vierde van de gepubliceerde grappen zijn gebaseerd op scenario's van de lezers!

Net als in de vorige delen is er een kleine raamvertelling gemaakt om het falen van de barbaar in te kleden. De titel van dit album moest in ere worden gehouden dus is het winter en is Kid samen met zijn vader ingesneeuwd. De vader vindt het veel te gevaarlijk om naar buiten te gaan, dus moet Kid zich binnen maar amuseren met zijn geliefkoosde computer spel.

Ook deze keer konden de grappen me verrassen en ik moest nog het luidst lachen toen de barbaar toch eens leek te overwinnen en onder applaus van zijn prinses nog eens trots poseert op het lijk van de overwonnen blork, wat nog tot een hilarische anticlimax leidt voor onze arme barbaar.

De inspiratie voor de grappen wordt overal gevonden: er zijn grappen die zijn gebaseerd op typische game-elementen zoals telepoorten, afgronden overbruggen en blorks overwinnen. Ook dagelijkse gebruiksvoorwerpen zoals een gitaar, haardroger of vliegenmepper leiden naar de ondergang. Daarnaast heeft de kleine barbaar zo zijn zwakke punten; zo gaat hij al eens ten onder door zijn eigen trots en blijkt hij allergisch te zijn voor katten! En als hij de prinses dan toch eens kan redden, gooit zij wel roet in het eten door jaloerse reacties of het verkeerd vasthouden van een verrekijker!

Ik dacht dat Kid Paddle een ervaren gamer was, maar als je onze barbaar al albums lang ziet sukkelen, kan je je toch vragen stellen over de game-capaciteiten van Kid! Maar dat is het minste van mijn zorgen zolang ik me smakelijk kan amuseren met de vruchteloze pogingen van de kleine barbaar om zijn prinses toch eens levend in een volgende level te krijgen!