Dossier Michel Vaillant 14 Spa-Francorchamps

Michel Vaillant (Nieuw seizoen) 1 In de naam van de zoon

Met veel bombarie werd de herlancering van Michel Vaillant aangekondigd. Dit gebeurde zowel stripsgewijs als met speciale evenementen zoals in autoworld in Brussel waar er nu een Michel Vaillant hoekje is te vinden. Zelfs in de echte racewereld was er een Vaillante te vinden. In het aankondigingsfilmpje voor het nieuwe album zijn er dan ook echte racebeelden met de Vaillante verwerkt.

Er waren ook enkele heruitgaven van oude Michel Vaillant verhalen in een hardcover jasje en een ex libris. Voor de uiteindelijke nieuwe start verscheen er ook nog een dossier editie van Michel Vaillant. Voor de eerste keer gaat een dossier editie niet over een specifieke piloot maar over een circuit, meer bepaald Spa Francorchamps. Het boek behandelt de geschiedenis van het circuit en de coureurs die er raceten en presenteert daarnaast veel fotomateriaal uit vervlogen tijden. Daarnaast zijn er ook stripfragmenten opgenomen. Er zijn geen nieuwe platen gemaakt met avonturen van de Vaillants in Francorchamps, alle pagina’s zijn gewoon overgenomen uit bestaande albums. Dus stripsgewijs wordt er niets toegevoegd. Wel leuk is om de evolutie van de wagens en het circuit te zijn tussen de verschillende fragmenten. De omgeving, auto’s en tegenstanders veranderen, maar Michel en Steve blijven eeuwig dezelfde! Toch ligt het circuit van Spa Michel niet zo goed, slechts één keer komt hij als winnaar over de streep, en dan nog is het een gedeelde winst met Steve! Voor de rest haalt hij meestal de finish niet. Dit is een boek dat eerder is gericht op auto- en raceliefhebbers dan op stripliefhebbers.

Interessanter voor ons is het eerste deel van het tweede seizoen van Michel Vaillant. Na meer dan zeventig albums wordt er schoon schip gemaakt en wordt de serie geherlanceerd met een volledig nieuw team en zelfs een nieuwe nummering. Het scenario is vooral van de hand van Denis Lapière die toch al een en ander heeft bewezen, bijgestaan door Philippe (zoon van Jean) Graton. Ook de tekeningen zijn in goede handen Marc Bourgne neemt de personages onder handen terwijl de auto’s, en de actie onder de hoede van Benjamin Benéteau vallen.

Het begin van het verhaal is al tekenend voor wat we mogen verwachten: we starten midden in de formule 1 race van Monaco, zoals we van een echt Michel Vaillant verhaal gewend zijn. Maar op de volgende pagina, blijkt het de televisie te zijn, die aanstaat. In werkelijkheid heeft ook de crisis zijn impact gehad op de firma Vaillante. Om het hoofd boven water te kunnen houden is er fors bespaard. Een deel van de productie is verhuisd naar het buitenland en de raceafdeling ligt, zeer tegen de zin van Michel, op apegapen. De redding voor de raceafdeling biedt zich aan door middel van een grote sponsor waardoor Michel Vaillant toch weer aan racen toekomt, maar ditmaal in de WTCC. Het verhaal speelt zich dus wel af in het gekende Vaillant milieu maar toch gaat deze reboot veel verder dan we vroeger gewend waren. Slechts in één vierde van het verhaal wordt er geracet. Er is dan ook veel meer plaats gemaakt om de personages uit te diepen.

Alhoewel de meeste personages wel gekend zijn uit de oorspronkelijke reeks nemen de auteurs de tijd om de familie voor te stellen en vooral hun onderlinge relaties uit te diepen. Meer nog, Michel Vaillant heeft een puberzoon die in de eerste reeks niet aan bod kwam. Zijn geboorte werd wel vermeld in een of andere special, maar verder kwam Patrick, de zoon, niet in beeld. Dit wordt met de herlancering ruimschoots goed gemaakt, want naast de belevenissen op en naast het race-circuit staat vooral Patrick, met zijn problemen op school, centraal. Het eerste verhaal is al direct een drieluik, dus nemen de auteurs de tijd er voor. Net zoals in een eerste deel van een nieuwe reeks het geval zou zijn. Grote afwezige in deze comeback is Steve Warson, of zou hij toch nog zijn opwachting maken in een van de volgende delen?

Deze herstart is een echte meevaller geworden, Michel is meer geworden dan een bordkartonnen racer, en ook in de o zo hechte familieclan van de Vaillants smeult er van alles: er is een generatieconflict aan het broeien tussen vader Henri en zoon Jean-Pierre over de toekomst van het familiebedrijf Vaillante, maar ook tussen vader en moeder Vaillant is niet alles peis en vree, en wie is nu eigenlijk die knappe journaliste die Michel komt lastig vallen, zijn haar bedoelingen echt wel alleen maar om een pakkende reportage te maken over het familiebedrijf? Kortom dit album biedt stof genoeg voor een pakkend vervolg