Bruss. 1 Brussels in shorts

Dit is een beetje een vreemde eend in de bijt. Normaal blijf ik ver weg van strips waar verschillende tekenaars een kort verhaaltje vertellen. Wat mij betreft is dat bijna altijd een ontgoocheling en dan plots... neem ik deze toch mee naar huis, in de hoop dat ik voor één keer niet ontgoocheld wordt.

Het concept achter dit boek is op zich simpel: Passa Porta, het internationale literatuurhuis, met de steun van de Vlaamse Gemeenschapscommissie, schrijft een internationale wedstrijd uit en selecteert 10 winnaars. Deze auteurs mogen twee weken in Brussel verblijven (omgeving Oude Graanmarkt) en dit moet de inspiratie vormen voor een kortverhaal. De 10 verhalen die hier uit vloeiden zijn in deze boek gebundeld.

De tien hebben zeer verschillende stijlen en uiterst afwijkende invalshoeken maar allen tonen ze een Brussel zoals ik het nog niet gezien heb. Hun verbeelding rond de Brusselse realiteit verheft Brussel uit de dagelijkse sleur. Van een Brussel in oorlog tot een wandelende dinosaurus doorheen haar straten, van bedelaar tot piraat, van architectuur tot fantasie.. het zit er allemaal in. Ze kregen eenzelfde ingrediënt en maakten allemaal toch hun zeer eigen gerecht en geloof me.. het smaakt. En dat verbaast me nog het meest. Dit is een zeer leuk boek om te hebben als je Brussel zelfs maar een heel klein beetje kent. Ik ga in ieder geval sommige delen van Brussel toch wel met andere ogen bekijken.

In het kort: dit was een leuk idee, dat goed uitgevoerd is. Dat mogen ze meer doen.