Abélard INT 1 Abelard

Abelard is een jong vogeltje in een vreedzame wereld. Hij kaart en vist en praat met een aantal andere dieren. In het moeras, zijn thuis, gebeurt voor de rest niet veel. Abelard wil heel graag meer zien van de wereld, maar hij zet die eerste stap maar niet. En dan op een dag krijgt het moeras een speciale bezoeker. Een vrouwelijk vogeltje is aan het baden in het kanaaltje. Abelard is onmiddellijk verliefd, maar het meisje verlaat het moeras. Dit is het moment dat er voor zorgt dat het naïeve jongetje de wereld in trekt. Hij wil naar Amerika, het land waar alles kan. Door naar daar te emigreren en te leren vliegen, hoopt Abelard indruk te maken en het meisje te kunnen winnen. Hij neemt eindelijk die eerste stap en vertrekt. De rest van de wereld is echter niet zo vreedzaam als zijn moeras, en hij krijgt dan ook de nodige tegenslagen te verwerken. Daar tegenover staat dat hij een brombeer ontmoet, die uiteindelijk zijn beste vriend wordt. Of hij ooit in Amerika aankomt en of hij er in slaagt om het meisje te krijgen, kan je in het boek vinden. (ik ga niet alles verklappen hé)

Naast het sterke verhaal, dat eigenlijk verwijst naar de moeilijkheden en problemen van de Europese migranten die naar Amerika verhuisden, is het eveneens de tekenstijl die het verhaal op een nog hoger niveau tilt. De kleine held straalt al zijn emoties uit. De expressieve gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal spreken boekdelen. Ondanks of misschien eerder dankzij het kleine, eerder abstract vogeltje dat uiterst naïef en onwetend is, leef je volledig mee en hoop je dat zijn verhaal uiteindelijk goed afloopt. Je wordt in dit verhaal gezogen en het laat je niet meer los.

In het kort: eentje om te koesteren.